Zgodnie z treścią ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo Zamówień publicznych zwanej dalej Pzp środki ochrony
prawnej określone w Dziale VI przysługują:
- wykonawcy, uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy,
- organizacjom wpisanym na listę organizacji
uprawnionych do wnoszenia środków ochrony prawnej wobec ogłoszenia o
zamówieniu oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Prawo do wniesienia skargi na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej przysługuje również zamawiającemu oraz Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych.
W związku z uprawnieniem do wniesienia
środków ochrony prawnej pozostaje zagadanie przystąpienia do postępowania
odwoławczego. W wyniku gruntownej nowelizacji 2 grudnia 2009 r.
odnoszącej się do zakresu regulacji środków odwoławczych, instytucja
przystąpienia do odwołania w dużym stopniu została upodobniona do interwencji
ubocznej znanej z kodeksu postępowania cywilnego. Zgodnie z regulacją kodeksową
interwenientem ubocznym jest osoba, która ma interes prawny w tym, aby sprawa
została rozstrzygnięta na korzyść jednej ze stron. Art. 76 kpc określa, że może
ona w każdym stanie sprawy aż do jej zamknięcia w drugiej instancji przystąpić
do tej strony. Przesłanką prawną interwencji ubocznej wynikającą z regulacji
kpc jest interes prawny. Podmiot wstępujący do sprawy, jako interwenient
uboczny zgodnie z treścią art. 77 § 1 kpc winien zgłosić na piśmie
przystąpienie wraz ze wskazaniem interesu prawnego oraz strony, do której
przystępuje. Interwenient uboczny po przystąpieniu do sprawy ma prawo do
dokonania wszelkich czynności procesowych dopuszczalnych według stanu sprawy.
Jednakże zgodnie z treścią art. 79 kpc nie mogą one mogą one jednak pozostawać
w sprzeczności z czynnościami i oświadczeniami strony, do której interwenient
przystąpił.
Instytucja interwencji ubocznej, pokrótce
przywołana we wstępie stanowiła wzór dla instytucji przystąpienia do
postępowania odwoławczego uregulowanego w Pzp. Jednakże, pomimo zbliżonej
konstrukcji prawnej obu instytucji występują między nimi swoiste różnice
wynikające z natury prawnej obu postępowań. Zgodnie z treścią
art. 185 ust 1 Pzp zamawiający przesyła niezwłocznie, nie
później niż w terminie 2 dni od dnia otrzymania, kopię odwołania innym
wykonawcom uczestniczącym w postępowaniu o udzielenie zamówienia, a jeżeli
odwołanie dotyczy treści ogłoszenia o zamówieniu lub postanowień specyfikacji
istotnych warunków zamówienia, zamieszcza ją również na stronie internetowej,
na której jest zamieszczone ogłoszenie o zamówieniu lub jest udostępniana
specyfikacja, wzywając wykonawców do przystąpienia do postępowania
odwoławczego. Przekazanie kopii odwołania zamawiającemu służy także
umożliwieniu wykonawcom przystąpienia do postępowania odwoławczego. Ustęp 2
art. 185 Pzp wskazuje na uprawnienie wykonawcy, który może zgłosić
przystąpienie do postępowania odwoławczego w terminie 3 dni od dnia otrzymania
kopii odwołania, wskazując stronę, do której przystępuje, i interes w uzyskaniu
rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której przystępuje. Zgłoszenie
przystąpienia doręcza się Prezesowi Izby w formie pisemnej albo elektronicznej
opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego
kwalifikowanego certyfikatu, a jego kopię przesyła się zamawiającemu oraz
wykonawcy wnoszącemu odwołanie.
W związku ze wskazaną regulacją Pzp
wykonawca może zgłosić przystąpienie do postępowania odwoławczego w terminie 3
dni od dnia otrzymania kopii odwołania. Termin ten należy zaliczyć do grupy
terminów zawitych. Termin zawity charakteryzuje się dużym rygorem prawnym,
przejawiającym się w tym, że niepodjęcie określonej czynności przez uprawniony
podmiot w okresie zakreślonym tym terminem, powoduje definitywne wygaśnięcie
przysługującego podmiotowi prawa do tej czynności. W związku z powyższym
uchybienie terminu będzie skutkować odrzuceniem przystąpienia. Wskazany 3
dniowy termin stanowi pierwszy z aspektów odróżniający przystąpienie do
postępowania odwoławczego od kodeksowej interwencji ubocznej. Ustanowienie
niezwykle krótkiego terminu umotywowane jest postulatem szybkiego rozpatrywania
spraw przez KIO, jednakże wymaga także szybkiego podjęcia decyzji przez podmiot
uprawniony oraz dokonania wszelkich czynności niezbędnych do prawidłowego
przystąpienia, co stawia podmioty uprawnione w niekorzystnej sytuacji. Duże
podmioty ograniczone są przez występujący, ze względu na złożony system
organizacyjny, długi proces podejmowania decyzji, mniejsze podmioty ogranicza w
dużej mierze brak wiedzy oraz ograniczone zasoby ludzkie posiadające stosowne
umiejętności.
Przystąpienie musi zostać dokonywane w
formie pisemnej albo elektronicznej, opatrzonej bezpiecznym podpisem
elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, a
jego kopię przesyła się zamawiającemu oraz wykonawcy wnoszącemu odwołanie.
Rozwiązanie takie pozostaje w zgodności z zasadą pisemności, która obowiązuje w
postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, także na etapie
postępowania odwoławczego. Trafnie podnosi się w literaturze, że wprowadzenie
możliwości załatwienia spraw w drodze elektronicznej, nie stanowi zaprzeczenia
zasady pisemności ani jakościowej zmiany zasady pisemności, a jedynie
dostosowuje ją do nowych warunków technicznych, zachowując jednak jej istotę.
Rozwój nowych technologii sprzyjających szybkiemu porozumiewaniu się i wymianie
informacji wymusza zmianę pojmowania formy pisemnej.
Interwencja uboczna powinna zawierać
wskazanie strony, do której wykonawca przystępuje, oraz interesu w uzyskaniu
rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której przystępuje. Wykonawca może, zatem
dokonać przystąpienia bądź po stronie zamawiającego, bądź po stronie
odwołującego. Żeby interwenient uboczny uzyskał status uczestnika postępowania
odwoławczego, musi mieć interes w rozstrzygnięciu odwołania na korzyść jednej
ze stron. Ustawa nie wymaga jednak, jak w przypadku kodeksowej interwencji
ubocznej, aby był to wyłącznie interes prawny, w związku, z czym uznać należy
za wystarczający interes faktyczny, musi on jednak pozostawać w adekwatnym z
związku z odwołaniem strony, do której interwenient przystępuje. W związku z
okolicznością, iż odwołanie najczęściej wnosi wykonawca, którego oferta została
odrzucona przez zamawiającego lub też nie została uznana za najkorzystniejszą w
interesie wykonawcy, który wygrał przetarg jest utrzymanie korzystnego dla
siebie rezultatu i oczywistym jest, że będzie on chciał uczestniczyć w
postępowaniu odwoławczy. Z tego też powodu powinien on przystąpić do
postępowania po stronie zamawiającego. W związku z treścią stosownych przepisów
wykonawca może przystąpić także do postępowania po stronie odwołującego się
wykonawcy w przypadku popierania zarzutów. Interes w przystąpieniu do postępowania
odwoławczego interwenienta podlega badaniu przez skład orzekający Krajowej Izby
Odwoławczej. Zarówno zamawiający, jak i odwołujący mogą zgłosić zarzut przeciw
przystąpieniu interwenienta ubocznego.
Jak zostało wskazane w celu przystąpienia
do postępowania odwoławczego, należy złożyć stosowne oświadczenie w formie
pisemnej. Poniżej zamieszczam stosowny ogólny wzór przystąpienia do
postępowania:
……………………,
dnia …………….. 201… roku
Prezes
Krajowej Izby
Odwoławczej
ul. Postępu
17a
02 – 676
Warszawa
Zamawiający:
…………………..
Odwołujący:
…………………..
Przystępujący do postępowania odwoławczego:
…………………..
PRZYSTĄPIENIE DO POSTĘPOWANIA ODWOŁAWCZEGO
Na podstawie art. 185 ust. 2 i 3 ustawy Pzp zgłaszam
przystąpienie po stronie …………………………………. do postępowania odwoławczego wszczętego
odwołaniem wykonawcy …………………………………… wniesionym w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego prowadzonego przez ……………………………… w
przedmiocie…………………………………………….
Przystępujący informację o wniesieniu odwołania, do
którego składa niniejsze przystąpienie uzyskał za w dniu ………………………..201…r.
Wskazanie interesu w uzyskaniu rozstrzygnięcia na
korzyść strony, do której się przystępuje:
Przystępujący oświadcza, że ma interes prawny w
uzyskaniu rozstrzygnięcia niniejszego odwołania na korzyść ……………….. , ponieważ
…………………………………………………………………………………………………………….
Przystępujący wnosi o
………………………………………………………………………………………………………………………….
......................................
(podpis
Przystępującego)
Do wiadomości
- Odwołujący ……………………………………
- Zamawiający …………………………………..
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz