wtorek, 4 lutego 2014

Podstawy GPP. Dlaczego należy uznać ochronę środowiska za wartość nie tylko moralną ale i ekonomiczno-gospodarczą


Przyjęcie ochrony środowiska, jako wartości moralnej czy też ekonomiczno-gospodarczej nie powinno następować apriorycznie, wydaje się, że niezbędnym jest prześledzenie argumentacji przemawiającej za zaklasyfikowaniem jej do wskazanej grupy wartości. Należy wskazać, iż ruchy ekologiczne postulują odrzucenie „systemu przemysłowego” i stworzenie systemu alternatywnego, opartego na następujących zasadach: człowiek i społeczeństwo są częścią przyrody i muszą być z nią w harmonii; pojęcie wzrostu należy zastąpić pojęciem ekorozwoju, czyli takim modelem produkcji, który będzie nieszkodliwy dla środowiska naturalnego.


Z wizją działań gospodarczo-polityczno-ekonomicznych, jakie podejmować winny państwa, poszczególne społeczności oraz jednostki pozostaje uznanie ochrony środowiska, jako wartości. U podstaw uznania ekologii za wartość stoi przekonanie, że miejsca przyrodniczo cenne mają znaczenie dla osób żyjących w teraźniejszości, a więc można przewidzieć, że również dla przyszłych pokoleń będą one ważne. W takim przypadku ochrona środowiska jest kompatybilna z długofalową odpowiedzialnością moralną. Określenie długofalowej odpowiedzialności pozostaje w związku z tym, jakiej przyszłości się spodziewamy. Założeniem akceptowanym jest, że ludzie będą żyli na innym poziomie materialnym niż teraz (wyższym) w związku, z czym możemy się również spodziewać, że na znaczeniu zyskają wartości niematerialne, czyli np. przyroda, pojęta nie tylko, jako zasób, ale również, jako przedmiot kontemplacji. Założenie takie pozostaje w zgodzie z przeprowadzonymi badaniami wskazującymi na zależność zmiany preferencji względem dóbr niematerialnych wraz ze wzrostem dobrobytu danej osoby. Społeczeństwa krajów rozwiniętych wykazują sceptycyzm w obliczu ciągłego dążenia do wzrostu gospodarczego, a jednocześnie można zauważyć w nich rosnące poparcie dla takich celów, jak np. ochrona środowiska[1]. W związku z takimi tendencjami pozostaje postulat ekorozwoju czy też wywodzącego się z niego zrównoważonego rozwoju a nie tylko i wyłącznie wzrostu wskaźników makroekonomicznych takich jak PKB. Ekorozwój ma zapewnić także możliwość obcowania z przyrodą przyszłym pokoleniom[2].

Założenie przymusu ochrony środowiska, jako wartości zasługującej na ochronę opiera się także na przeświadczeniu, że człowiek jest istotą środowiskową. Jego rozwój dokonuje się zawsze w jakimś konkretnym środowisku. Tam też objawia się on jako konkretna wartość godna szacunku. Można zatem zauważyć, że otaczająca człowieka przyroda determinuje działania ludzkie i jest przestrzenią, w której człowiek działa. Relacja pomiędzy człowiekiem a środowiskiem nie powinna być relacją pasożytniczą, lecz symbiozą.  Środowisko naturalne jawi się jako konkretne dobro, o które należy się troszczyć i które należy chronić.

Ponadto degradacja środowiska naturalnego spowodowała zagrożenie dla człowieka. Zaistniała sytuacja nie posiada jedynie wymiaru przyrodniczego i technicznego. Analiza zjawiska kryzysu ekologicznego wskazuje, iż ma on ścisły związek z kryzysem moralnym. Kryzys moralny objawia się w przedłożeniu dążenia do uzyskania dóbr materialnych nad wartościami osobowymi i niematerialnymi. Działaniami sprzecznymi z moralnym postrzeganiem ochrony środowiska są działania nastawione tylko i wyłącznie na bogacenie się jednostek bądź całych społeczności nie zważając na degradację środowiska naturalnego. W związku z taką sytuacją niezbędna stała się aktywność organizacji ekologicznych mających chronić przyrodę przed dalszą dewastacją oraz przyczyniać się do jej regeneracji. Człowiek, jako istota moralna winien mieć świadomość powinności moralnej odpowiedzialności za otaczającą go rzeczywistość.

Z działaniami proekologicznymi powiązane jest pojęcie „świadomości ekologicznej”. Z jednej strony „świadomość ekologiczna” jest bodźcem działań jednej grupy ludzi, m.in. skupionej wokół ruchów ekologicznych a z drugiej strony jest sferą, na którą oddziaływać pragną poprzez swoje działania ekologowie. Pojęcie „świadomości ekologicznej” wykazuje silną korelację z działaniami ekologicznymi i stanowi element konieczny prawidłowej oceny działań podejmowanych przez ekologów. Jak wynika z analizy literatury przedmiotu, zdefiniowanie pojęcia „świadomość ekologiczna” w sposób jednoznaczny jest zadaniem trudnym ze względu na charakter pojęcia zawierającego w sobie zarówno elementy z dziedziny nauk społecznych jak i przyrodniczych. Sam termin „świadomość”, jak rozważa Włodzimierz Mirowski, odnosi się do sfery zainteresowań nauk humanistycznych, gdyż uwzględnia świadomość ludzką[3]. Natomiast termin „ekologiczny” wiąże się z naukami przyrodniczymi, bowiem wskazuje na relacje, jakie występują pomiędzy człowiekiem/zbiorowością a otaczającą go przyrodą[4].                                                        

W literaturze przyjmuje się, że świadomość ekologiczna stanowi wymiar świadomości społecznej, stąd dla ustalenia znaczenia tego terminu niezbędne wydaje się scharakteryzowanie bardziej ogólnego pojęcia, jakim jest „świadomość społeczna”. Jak podaje słownik socjologiczny świadomość społeczna to: „wzajemnie powiązana i zintegrowana całość treści życia duchowego, poglądów, wartości, idei, postaw i przekonań charakterystycznych dla danej zbiorowości, grupy społecznej czy też społeczeństwa w całości: należą do niej także pewne utrwalone, zinstytucjonalizowane przejawy aktywności i wytwory społeczne, nauka, sztuka, prawo, etyka”[5].  Pamiętać należy, iż świadomość społeczna określając schematy myślenia, to, w co w danej społeczności się wierzy, co się uważa i co sądzi, powraca niejako do świadomości jednostkowej, kształtując i formułując jej przekonania[6].  Zwrotny charakter świadomości społecznej pokazuje związek między świadomością indywidualną i zbiorową.

Andrzej Papuziński dokonując przeglądu definicji świadomości ekologicznej wskazuje na występujące dwa podstawowe jej ujęcia: wąskie oraz szerokie. W wąskim znaczeniu świadomość ekologiczna to wiedza, poglądy i wyobrażenia o środowisku. Natomiast w znaczeniu szerokim, współcześnie bardziej akcentowanym, jest to całokształt uznawanych idei, wartości i opinii o środowisku, jako miejscu życia i rozwoju człowieka bądź społeczeństwa[7]. U podstaw rozróżnienia ekologicznej świadomości społecznej oraz indywidualnej leży przekonanie, iż świadomość społeczna odzwierciedla się w myślach i zachowaniach członków zbiorowości jedynie wybiórczo, jest bowiem „przepuszczona przez filtr doświadczeń życiowych i indywidualnej socjalizacji”, co nadaje jej indywidualny i niepowtarzalny charakter[8].                                       

Socjologiczny model świadomości ekologicznej zwraca szczególną uwagę na przyrodnicze podstawy życia społecznego w kontekście ich ochrony. Zakres tej koncepcji wyznaczają kategorie operacyjne najczęściej wykorzystywane w badaniach świadomości ekologicznej. W praktyce oznacza to zainteresowanie tematyką ochrony środowiska, stopniem poczucia zagrożenia kryzysem ekologicznym, poziomem aprobaty degradacji środowiska naturalnego, relacjami między ochroną praw człowieka i ochroną środowiska oraz poziomem i źródłami posiadanej wiedzy ekologicznej charakterystycznymi dla określonych grup czy społeczności [9].


[1] Por. wywiad z Dieterem Birnbacherem, http://pracownia.org.pl/dzikie-zycie-numery-archiwalne,2316,article,5456
[2] Polityka zrównoważonego rozwoju, która pod wieloma względami przypomina system naczyń połączonych. Wszak zadanie tej polityki polega na realizacji rozwoju gospodarczego, który jest uzasadniony ekonomicznie, pożądany społecznie i – co w kontekście rozważanej kwestii najważniejsze – dopuszczalny ekologicznie: wyklucza zagładę cywilizacji ludzkiej, przyczynia się do samodoskonalenia jednostki zgodnie z ideałami społeczeństwa obywatelskiego i zapewnia godziwy byt wszystkim mieszkańcom globu (zarówno obecnym, jak i przyszłym pokoleniom) A.  Papuziński, Zrównoważony rozwój a współczesny problem ekologiczny: ontologia polityki ochrony środowiska, w: A.  Papuziński (red.) Zrównoważony rozwój. Od utopii do praw człowieka, Bydgoszcz 2005, s. 37-47.
[3] W. Mirowski, Świadomość ekologiczna współczesnego społeczeństwa polskiego w świetle badań naukowych, W: Świadomość ekologiczna i społeczne ruchy „Zielonych” w Polsce, W. Mirowski, P. Gliński (red.), Wyd. IFiS PAN, Warszawa 1999, s. 9.
[4] K. Górnicki, Wybrane problemy badań świadomości ekologicznej, w: Kapitał ekologiczny Polski północno-
Wschodniej, K. Górnicki (red.), Wyd. Fundacja Zielone Płuca Polski, Białystok – Bydgoszcz – Toruń – Olsztyn – Warszawa 2010, s. 14.
[5] K. Olech Nicki, P. Załęski, Słownik socjologiczny, Wyd. Graffiti BC, Toruń 1997, s. 215.
[6] P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wyd. Znak, Kraków 2002, s. 307.
[7] A. Papuziński, Świadomość ekologiczna w świetle teorii i praktyki (Zarys politologicznego modelu
świadomości ekologicznej), Problemy Ekorozwoju, 2006, 1,1: 33-40.
[8] Górnicki K., Wybrane problemy badań świadomości ekologicznej, w: Kapitał ekologiczny Polski północno-
wschodniej, K. Górnicki (red.), Wyd. Fundacja Zielone Płuca Polski, Białystok – Bydgoszcz – Toruń – Olsztyn – Warszawa 2010, s.19.
[9] A. Papuziński, Świadomość ekologiczna w świetle teorii i praktyki, op. cit. s. 37.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz