Prezes Urzędu Zamówień Publicznych może wszcząć
kontrolę doraźną z urzędu lub na wniosek w przypadku uzasadnionego
przypuszczenia, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego doszło do
naruszenia przepisów ustawy, które mogło mieć wpływ na jego wynik. Zgodnie z
treścią przepisu z art. 164 Pzp po przeprowadzeniu kontroli doraźnej sporządza
się protokół kontroli. Protokołu kontroli służy udokumentowaniu podjętych i
dokonanych czynności kontrolnych oraz zobrazowaniu ustaleń kontroli.
Art. 164 ust. 2 zawiera wyliczenie elementów,
które powinny się znajdować w protokole, jednocześnie formułując katalog
otwarty, co umożliwia, w przypadku wystąpienia takiej potrzeby, rozszerzenie
protokołu, tak aby ująć w nim istotne informacje mające znaczenie dla sprawy.
Taki sposób regulacji wskazanej materii pozostawia dużą swobodę w sporządzaniu
protokołu. Zgodnie z treścią wskazanego przepisu protokół kontroli zawiera w
szczególności:
1) nazwę (firmę) i adres
zamawiającego;
2) datę rozpoczęcia i zakończenia
kontroli;
3) imiona i nazwiska kontrolujących;
4) oznaczenie postępowania o
udzielenie zamówienia, które było przedmiotem kontroli;
5) informację o stwierdzeniu naruszeń.
Wskazany przepis został wyrażony w sposób który
wskazuje na obligatoryjność zawarcia wskazanych elementów, bowiem użyto „ protokół
kontroli zawiera” a nie sformułowania wskazującego na dobrowolność zaistnienia
takich elementów. Zgodne z treścią przepisu istnieje możliwość a uwzględniając
cel kontroli oraz jego faktyczne przebieg pozostałe elementy zawsze występują.
Ponadto należy zauważyć w związku z administracyjnoprawnych charakterem
czynności kontrolnych w systemie zamówień publicznych, warto porównać wskazaną
regulację z unormowaniem wynikającym za art. 68. § 1 kpa.
Zgodnie z wskazanym przepisem protokół sporządza się tak, aby z niego
wynikało, kto, kiedy, gdzie i jakich czynności dokonał, kto i w jakim
charakterze był przy tym obecny, co i w jaki sposób w wyniku tych czynności
ustalono i jakie uwagi zgłosiły obecne osoby. Poprzez tak ogólnikowo wskazane
uregulowanie należy rozumieć że protokół winien zawierać:
1) oznaczenie organu administracji publicznej z
podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego pracownika organu
upoważnionego do przeprowadzenia danej czynności;
2) datę i miejsce dokonania czynności;
3) rodzaj i charakter czynności;
4) imię i nazwisko (adres) strony lub uczestnika
postępowania, jeżeli czynność została przez nich dokonana;
5) określenia z imienia i nazwiska osób biorących
udział w danej czynności oraz charakteru tego udziału, np. jako świadek, biegły
oraz pracownik organu obecny przy dokonywaniu czynności przez strony lub
uczestników postępowania.
6) wyniki czynności proceduralnych organu
administracji publicznej, stron i uczestników postępowania oraz wnioski;
7) twierdzenia osób uczestniczących w danej czynności
lub tylko obecnych przy niej;
8) wzmiankę o jego odczytaniu wszystkim osobom obecnym
biorącym udział w czynności urzędowej;
9) podpisy tych osób.
Należy wskazać, że protokół sporządzany w trybie kpa
uwzględnia przebieg konkretnej czynności proceduralnej lub rozprawy.
Należy uznać że regulacja Pzp stanowi unormowanie o charakterze szczególnym
wobec unormowań kpa, dlatego sporządzając protokół pokontrolnych nie jest
konieczne uwzględnianie elementów wynikających z treści art. 68 kpa . Jednakże,
uwzględniając charakter protokołu z kontroli doraźnej Prezesa UZP niektóre z
wskazanych elementów na pewno będą się znajdować w większości protokołów jak
chociażby podpis osoby kontrolującej. Należy jednak wskazać, iż w związku z tym
że przepisy Pzp wprost nie wymieniają podpisu jako elementu obligatoryjnego
protokołu, jego brak nie będzie stanowił wady prawnej tego dokumentu i jeżeli
spełnia ustawowe kryteria należy uznać go za protokół kontroli. De lege lata
należy postulować zmianę obecnie obowiązującej regulacji i uznać że
charakter protokołu kontroli powinien zawierać podpis organu jako element
obligatoryjny gdyż protokół bez podpisu uznać należałoby uznać jedynie za jego
projekt. Niemniej jednak organ kontrolny zazwyczaj w protokole zawiera także
elementy dodatkowe (fakultatywne) w świetle przepisów Pzp takie jak podpis czy
też daty dokonanych czynności (w treści uzasadnienia).
Ponadto należy wskazać, iż Pzp nie przewiduje
szczególnych zasad udostępniania protokołu, w związku z tym protokół podlega
udostępnieniu zainteresowanym podmiotom na zasadach określonych w ustawie o
dostępie do informacji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz