wtorek, 24 grudnia 2013

Możliwość zawarcia umowy przedwstępnej w świetle przepisów prawa zamówień publicznych


Ustawa p.z.p. nie normuje w sposób odrębny kwestii umowy przedwstępnej. Zważając na wyżej przedstawiony charakter prawny umowy przedwstępnej możliwość stosowania tejże instytucji należy ocenić ze względu na naturę umów o zamówienia publiczne. Umowy w sprawie zamówień publicznych zawierane są w celu wykonania pewnej inwestycji przez wykonawcę wyłonionego w wyniku odpowiedniego postępowania przez zamawiającego.
Należy wskazać iż treść umowy w sprawie zamówień publicznych musi odpowiadać treści dokumentów które zostają przekazane stroną postępowania. Złożona przez wykonawcę oferta charakteryzuje się dużą szczegółowością. Odbicie oferty na etapie późniejszym stanowi treść umowy. Ponadto zamawiający ogłaszając zamówienie publiczne obowiązany jest jak do posiadania odpowiednich środków finansowych na realizację inwestycji. Wykonawca obowiązany jest być w gotowości do podjęcia czynności realizacyjnych będących przedmiotem zamówienia. Zawarcie umowy przedwstępnej w celu realizacji późniejszego zamówienia nie odnajduje zastosowania w umowach w sprawie zamówień publicznych ze względu na swoistą naturę przedmiotu umowy.            

Część doktryny z zakresu zamówień publicznych uważa, że od momentu wyboru oferty do chwili zawarcia umowy tworzy się stosunek zobowiązaniowy do zawarcia umowy, który zbliżony jest to umowy przedwstępnej[1] . Jednakże pomimo zbliżonej sytuacji stron w czasie oczekiwania na zawarcie umowy przyrzeczonej, nie można tutaj mówić o zawarciu umowy przedwstępnej w wyniku wyłonienia najkorzystniejszej oferty. Wykorzystanie tej analogi może posłużyć jedynie do wskazania podstawy odpowiedzialności zamawiającego za uchylanie się od podpisania umowy.                                                                          

Reasumując w świetle dzisiejszego unormowania p.z.p., nie jest możliwe zawarcie umowy przedwstępnej w sprawie zamówień publicznych. Umowa także zdaje się być bezcelowa w przypadku umów o zamówienia publiczne, gdyż wszelkie pozytywne konsekwencje płynące z takiej umowy można uzyskać korzystając z instytucji umowy ramowej unormowanej przepisami p.z.p..


[1] Ł. Laszczyński, Konsekwencje uchylania się od podpisania umowy przez zamawiającego http://iskb.infor.pl/zamowienia-publiczne/porady/124364,Konsekwencje-uchylania-sie-od-podpisania-umowy-przez-zamawiajacego.html?a=029ef72234768a7bc6fe0a28962a63a1 data dostępu:  20.09.2012.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz