Zarówno zagadnienie następczego, a więc następującego po wszczęciu
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, skrócenia terminu składania
ofert (https://prawodlasamorzadu.pl/2018-09-19-ziszczenie-sie-przeslanki-uzasadniajacej-skrocenie-tso-po-wszczeciu-postepowania) jak i oceny charakteru zmiany SIWZ i ogłoszenia
o zamówieniu polegającego na skróceniu terminu składania ofert (https://www.prawo.pl/samorzad/zmiana-terminu-skladania-ofert-wymusza-przedluzenie-czasu-na-ich,233624.html)
było przedmiotem uwag, które poczyniłem ww. artykułach. Wskazane powyższej kwestie
zostały kumulatywnie rozważone przez Prezesa UZP w informacji o wyniku kontroli
(UZP/DKZP/WKZ2/425/272/17/JC), a następnie przez KIO w uchwale z dnia 14 maja
2019 r., KIO/KD 40/19.
Stan faktyczny
Syntetyzując stan faktyczny sprawny, należy wskazać, że
zamawiający po wszczęciu postępowania w trybie przetargu nieograniczonego,
dokonał samoistnej zmiany TSO z 38 dni do 17 dni, liczonych od dnia przekazania
ogłoszenia o zamówieniu oraz do 12 dni od dnia przekazania ogłoszenia o zmianie
ogłoszenia.
Możliwość zmiany TSO po wszczęciu postępowania
Prezes UZP odwołując się do „Wytycznych do osób odpowiedzialnych za
udzielanie zamówień publicznych dotyczących unikania najczęstszych błędów
popełnianych w projektach finansowanych z europejskich funduszy strukturalnych
i inwestycyjnych” wskazał, że przed opublikowaniem ogłoszenia instytucje
zamawiające muszą rozważyć terminy określone w art. 27 - 31 dyrektywy
2014/24/UE oraz ustalić realny harmonogram na etapie planowania. W ocenie Prezesa
UZP zasada ta znajduje zastosowanie również do wyznaczania terminów składania
ofert w przetargu nieograniczonym krótszego niż 35 dni (w okresie przejściowym
- 40 dni). Ustalenie tych terminów na etapie planowania zamówienia ma być
gwarancją, że do postępowania zdążą zgłosić się wszyscy zainteresowani
wykonawcy, będą mieli wystarczający czas na przygotowanie oferty i w związku z
tym będzie można wybrać najkorzystniejszą ofertę.
Zdaniem Prezesa UZP, w przedmiotowej sprawie, Zamawiający naruszył przepis art. 43 ust. 2b ustawy Pzp. Wprawdzie posiada on uprawnienie do samodzielnego skrócenia terminu składania ofert i samodzielnej oceny czy zaistniały przesłanki dla ich ustalenia, jednakże działanie takie nie może godzić w prawo wykonawcy do posiadania odpowiedniego czasu na przygotowanie oferty. Tymczasem Zamawiający wyznaczył pierwotnie dłuższy termin składania ofert a następnie, już po wszczęciu postępowania, termin ten skrócił. W takim przypadku istnieje duże ryzyko, że dojdzie do zakłócenia konkurencyjności oraz naruszenia zasady równego traktowania wykonawców. Nie można bowiem wykluczyć, że taka zmiana spowoduje, zwłaszcza przy tak znaczącym skomplikowaniu postępowania, że wykonawcy nie zdążą przygotować oferty zgodnej z wymaganiami Zamawiającego opisanymi w ogłoszeniu o zamówieniu i SIWZ.
Powyższym, Prezes UZP potwierdził możliwość następczej zmiany TSO,
w przypadku zaktualizowania się ustawowych przesłanek dopuszczających wyznaczenie
skróconego TSO. Niemniej jednak powyższe powinno nastąpić ze wzmożoną ostrożnością,
wraz z oceną czy działanie takie nie wpłynie negatywnie na przestrzeganie zasad
zamówień publicznych. Odmiennie niż w przypadku pierwotnego wyznaczenia,
skróconego TSO, w przypadku jego następczego skrócenia, istnieje zwiększony stopień
ryzyka ograniczenia konkurencji. Do powyższego odwołała się KIO, wskazując, że „tym
samym wykonawcy, którzy w tym dniu zapoznali się z treścią ogłoszenia o
zamówieniu pozostawali w przeświadczeniu, że mają określony, dość długi czas na
przygotowanie oferty, który w rezultacie zmiany ogłoszenia został następnie
skrócony. Nie można zatem wykluczyć, że taka zmiana, już na etapie prowadzonego
postępowania, mogła zostać przez wykonawców odnotowana zbyt późno a więc w
takim terminie, który nie pozwolił im następnie na przygotowanie oferty i jej
złożenie w terminie skróconym, wyznaczonym przez zamawiającego.”.
Pomimo dostrzegania ww. ryzyka, nie wydaje się zasadne aprioryczne
przyjmowanie, że każdorazowo jego wystąpienie jest znaczne. Należy bowiem pamiętać
że wykonawcy w zabieganiu o uzyskanie zamówień publicznych, powinni zachować
należytą staranność. Wiedząc, że zamawiającemu przysługuje uprawnienie do
zmiany ogłoszenia lub SIWZ, powinni, zachowując należytą staranność, przyjąć,
że dokumenty te mogą ulec zmianie, w tym w zakresie TSO. Niezasadne jest zatem
apriorycznie przyjmowanie, że zmiana TSO, poprzez jego następcze skrócenie, każdorazowo
koliduje z zasadami prawa zamówień publicznych.
Charakter prawny zmiany TSO
W kwestii
charakteru prawnego zmiany TSO (zmiany SIWZ i ogłoszenia o zamówieniu w tym
zakresie) Prezes UZP, wskazał, że zamawiający naruszył przepis art. 12a ust.
2 P.z.p. dokonując ww. zmiany (tj. samoistnego skrócenia TSO). Zgodnie z ww.
przepisem zamawiający, w przypadku gdy dokonuje istotnej zmiany ogłoszenia o
zamówieniu, ma obowiązek przedłużenia terminu składania ofert. Wprawdzie
ustawodawca, wskazując na rodzaje modyfikacji, które stanowią zmianę istotną,
nie wymienił wśród nich terminu składania ofert, niemniej jednak w
orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej wskazuje się, że zmiana taka ma
charakter istotny.
Powyższe potwierdziła również KIO wskazując, że nie podzielania „stanowiska
Zamawiającego, jakoby w niniejszej sprawie nie doszło do naruszenia art. 18
ust. 5 ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień
publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Z 2016 r., poz. 1020), tj.
wprowadzonego nią art. 12a ust. 1 ustawy Pzp. Zgodnie z dyspozycją tego
przepisu, w przypadku kiedy Zamawiający wprowadza zmiany w ogłoszeniu o
zamówieniu, musi mieć na względzie, że przedłużenie terminu składania wniosków
o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert, może okazać się obowiązkowe.
(…) Nie wszystkie zmiany
ogłoszenia spowodują wprawdzie konieczność przedłużania terminu składania
ofert, ale z pewnością dotyczy to wszystkich zmian istotnych. (…) Z
pewnością okolicznością mogącą mieć wpływ na krąg wykonawców ubiegających się o
udzielenie zamówienia będzie miała długość terminu wyznaczonego przez
Zamawiającego jako termin składania ofert. W takim wypadku zawsze zaistnieje
konieczność przesunięcia terminu na skutek wprowadzenia w treści ogłoszenia o
zamówieniu zmian istotnych. W zamówieniach poniżej progów unijnych przesunięcie
terminu składania wniosków lub ofert następuje o liczbę dni niezbędną na
wprowadzenie zmian we wnioskach lub w ofertach.”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz