„[...]
ustawa Prawo zamówień publicznych nakazuje, aby postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego prowadzone było w sposób przejrzysty, oznacza to między
innymi, iż zamawiający winien ustalone w SIWZ przez siebie warunki, jakim mają
odpowiadać oferty, egzekwować w sposób, w jaki zostały przewidziane.
Weryfikacji ofert może jedynie dokonywać w oparciu o postanowienia, które
ustanowił, wiążące również samego zamawiającego, który nie jest uprawniony aby
je zmieniać czy interpretować w sposób dowolny. Dokonując wyboru oferty,
zamawiający może oprzeć tę czynność wyłącznie o reguły, które ustanowił w SIWZ.
Działania przeciwne prowadziłyby do naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Prawo
zamówień publicznych, równego traktowania wykonawców i wyboru oferty zgodnie z
przepisami tej ustawy [...]”.
W zbliżony
sposób na ten temat wypowiedziała się KIO w wyroku z dnia 12 lutego 2009 r. [2] podnosząc, iż:
„[...] przez
złożenie oferty nawiązuje się między wykonawcą a zamawiającym stosunek
przetargowy oparty na akceptacji postanowień SIWZ. Wykonawcy biorący udział w
postępowaniu mają prawo oczekiwać, że złożone przez nich oferty, oświadczenia i
dokumenty zostaną ocenione wyłącznie na podstawie wymagań zawartych
w SIWZ. Odpowiednio zobowiązaniem zamawiającego jest dokonanie oceny jedynie na
podstawie sformułowanych w SIWZ zasad i wymagań. Obowiązek przestrzegania na
każdym etapie postępowania postanowień SIWZ jest nie tylko wyrazem formalizmu
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Stanowi również
realizację zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców
wynikającą z art. 7 ust. 1 ustawy. Działanie zamawiającego polegające na wybiórczym
traktowaniu wymagań ustalonych w SIWZ, jest na etapie oceny ofert
niedopuszczalne, stanowi naruszenie zasady równego traktowania wykonawców oraz
uczciwej konkurencji. Zamawiający nie może na etapie oceny ofert nadawać
postanowieniom SIWZ innej, niż pierwotnie ustalona treści wyłącznie w celu
obrony oferty uznanej przez siebie za najkorzystniejszą [...]”.
Zamawiający
największą dozę swobody w zakresie momentu zmiany kryteriów ma w przypadku
zastosowania trybu przetargu nieograniczonego. W każdym czasie przed złożeniem
ofert może bowiem dokonać zmian, informując o tym w SIWZ i ogłoszeniu oraz
ustalając, zgodnie z przywołanymi przepisami, nowe terminy składania ofert.
Ponieważ zmiana kryterium winna być oznajmiona w ogłoszeniu oraz SIWZ, tym
samym niemożliwa jest zmiana kryteriów po upływie terminu składania wniosków o
dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Zakaz zmiany po tym
terminie kryteriów i ich znaczenia, nie oznacza jednak zakazu zmiany opisu
kryteriów. Opis ten, zamieszczany wyłącznie w SIWZ, nawet gdy jest zmieniony,
nie ingeruje bowiem w treść ogłoszenia, jeśli same kryteria i ich znaczenie
pozostaną niezmienne. Zamawiający może więc np. w obrębie tych kryteriów, w
sposób niezmieniający ich znaczenia, wprowadzić niewskazywane uprzednio (w SIWZ
i ogłoszeniu) podkryteria. Decyzja taka nie może jednak być podyktowana
dążeniem do dyskryminacji któregokolwiek z uczestników postępowania oraz
wprowadzać nowych elementów oceny[3].
W zakresie związku kryterium z przedmiotem zamówienia polecam lekturę, artykułu "Związek kryteriów z przedmiotem zamówienia", który ukazał się w miesięczniku "Przetargi Publiczne", nr 12/2014, s. 20-24.
W zakresie związku kryterium z przedmiotem zamówienia polecam lekturę, artykułu "Związek kryteriów z przedmiotem zamówienia", który ukazał się w miesięczniku "Przetargi Publiczne", nr 12/2014, s. 20-24.
[3] Wyrok TSUE z dnia 24 listopada 2005 r.,
C-331/04 ATI EAC Srl e Viaggi di Maio Snc i inni v. ACTV Venezia SpA i inni,
ECR 2005, nr 11, s. I-10109, Lexis.pl nr 366606.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz