Związanie
możliwości wyboru wykonawcy zdolnego wykonać zielone zamówienie z jego
technicznymi lub zawodowymi możliwościami zostało uregulowane na gruncie prawa
wspólnotowego w stosunku do zamówień na usługi lub roboty budowlane. Art. 48
Dyrektywy klasycznej wskazuje na możliwość odwołania się w zakresie oceny i
weryfikowania kwalifikacji technicznych i zawodowych wykonawcy w odniesieniu do
zamówień publicznych na roboty budowlane oraz na usługi do środków zarządzania
środowiskiem, które wykonawca będzie mógł zastosować podczas realizacji
zamówienia.
System EMAS to europejski instrument zarządzania środowiskowego skierowany do przedsiębiorstw, instytucji użytku publicznego oraz organizacji. Koncepcja systemu EMAS jest głęboko osadzona w ramach działań Wspólnoty dotyczących ochrony środowiska. Już u podstaw wprowadzenia systemu znalazły się założenia V Programu działań w zakresie środowiska naturalnego, identyfikującego potrzebę ujednolicenia kontroli zanieczyszczeń oraz konieczność zwiększenia odpowiedzialności przedsiębiorstw w zakresie ochrony środowiska.
Eco Management
and Audot Scheme został zintegrowany z certyfikatem jakości dotyczącym
zarządzania środowiskiem ISO 14001. Wdrożenie systemu jakości ISO jest
warunkiem wstępnym rejestracji firmy w systemie zarządzania środowiskowego
EMAS. Integracja systemów generuje korzyści dla przedsiębiorców poprzez
zapobieganie dublowaniu kosztów i czynności niezbędnych w obu procesach
aplikacji. System eko-zarządzania i audytu EMAS jest narzędziem dla firm i
innych organizacji, dzięki któremu można oceniać oraz ulepszać oddziaływanie na
środowisko, a także prezentować wyniki swoich działań. Unijny program
ekozarządzania promuje koncepcje dobrowolnego podejmowania działań
prośrodowiskowych w celu ograniczenia negatywnego funkcjonowania tych
organizacji na środowisko przyrodnicze[1].
Uzyskanie
stosownego dokumentu wymaga poddania się certyfikacji dokonywanej przez
jednostkę zewnętrzną (strony trzeciej w stosunku do przedsiębiorcy).
Certyfikacja polega na przeprowadzeniu oceny zgodności systemu zarządzania
przedsiębiorstwem pod kątem spełnienia określonych w dokumencie wymagań. W
pierwszej kolejności należy wskazać, że system zarządzania przedsiębiorstwem
zdefiniować można jako: integralny, krytyczny podsystem systemu
przedsiębiorstwa[2].
Integralność jego wynika z niemożności precyzyjnego i jednoznacznego
wyodrębnienia tego podsystemu z systemu przedsiębiorstwa. Bez podsystemu
zarządzania przedsiębiorstwo traci tożsamość i zdolność do istnienia oraz
działania.
W kontekście wymogu przedłożenia zaświadczenia EMAS rozważania poczyniła Izba w wyroku z dnia 24 listopada 2014 (KIO 2358/14). W wskazanej sprawie wykonawca podniósł zarzuty odnoszące się do wymogu przedłożenia wraz z ofertą systemu zarządzania środowiskowego EMAS lub certyfikatu w zakresie norm zarządzania środowiskiem ISO 14001.
W kontekście wymogu przedłożenia zaświadczenia EMAS rozważania poczyniła Izba w wyroku z dnia 24 listopada 2014 (KIO 2358/14). W wskazanej sprawie wykonawca podniósł zarzuty odnoszące się do wymogu przedłożenia wraz z ofertą systemu zarządzania środowiskowego EMAS lub certyfikatu w zakresie norm zarządzania środowiskiem ISO 14001.
Zamawiający
wymagając przedłożenia zaświadczenie EMAS, w następujący sposób zredagował
poszczególne elementy SIWZ:
„Zgodnie z pkt
6.2. ppkt 6.2.5. SIWZ w celu potwierdzenia, że oferowane usługi będą
realizowane w sposób minimalizujący negatywne oddziaływanie prowadzonych
procesów na środowisko naturalne, w szczególności odwołując się do systemu
zarządzania środowiskiem i audytu (EMAS) lub norm zarządzania środowiskiem
opartych na europejskich lub międzynarodowych normach odpowiadają wymaganiom
Zamawiającego, Zamawiający żąda w szczególności:
1.
"zaświadczenia niezależnego podmiotu zajmującego się poświadczaniem
zgodności działań Wykonawcy z europejskimi normami zarządzania środowiskiem,
jeżeli Zamawiający wskazuje środki zarządzania środowiskiem, które Wykonawca
będzie stosował podczas wykonywania zamówienia na roboty budowlane lub usługi,
odwołując się do systemu zarządzania środowiskiem i audytu (EMAS) lub norm
zarządzania środowiskiem opartych na europejskich lub międzynarodowych normach
poświadczonych przez podmioty działające zgodnie z prawem Unii Europejskiej,
europejskimi lub międzynarodowymi normami dotyczącymi certyfikacji, tj.
certyfikatu w zakresie systemu zarządzania środowiskowego EMAS, lub certyfikatu
w zakresie norm zarządzania środowiskiem ISO 14001"
Stosownie do §
6 ust 1 pkt 4 Rozporządzenia ws. dokumentów w celu potwierdzenia, że
oferowane roboty budowlane, dostawy lub usługi odpowiadają wymaganiom
określonym przez zamawiającego, zamawiający może żądać w szczególności
zaświadczenia niezależnego podmiotu zajmującego się poświadczaniem zgodności
działań wykonawcy z europejskimi normami zarządzania środowiskiem, jeżeli
zamawiający wskazują środki zarządzania środowiskiem, które wykonawca będzie
stosował podczas wykonywania zamówienia na roboty budowlane lub usługi, odwołując
się do systemu zarządzania środowiskiem i audytu (EMAS) lub norm zarządzania
środowiskiem opartych na europejskich lub międzynarodowych normach
poświadczonych przez podmioty działające zgodnie z prawem Unii Europejskiej,
europejskimi lub międzynarodowymi normami dotyczącymi certyfikacji.
Zamawiający
może zatem żądać zaświadczenia EMAS lub ISO 14001 jedynie w sytuacji, gdy w
treści SIWZ wskaże środki zarządzania środowiskiem, które wykonawca będzie
stosował podczas wykonywania zamówienia na roboty budowlane lub usługi,
odwołując się do systemu zarządzania środowiskiem i audytu (EMAS) lub norm
zarządzania środowiskiem opartych na europejskich lub międzynarodowych normach
poświadczonych przez podmioty działające zgodnie z prawem Unii Europejskiej, europejskimi
lub międzynarodowymi normami dotyczącymi certyfikacji.
Zarówno
obowiązujące dyrektywy zamówieniowe, jak i odwzorowane na ich treści
Rozporządzenie w sprawie dokumentów, na liście dowodów, jakich zamawiający może
żądać od wykonawcy w celu potwierdzenia okoliczności, że oferowane świadczenia
odpowiadają wymaganiom określonym przez zamawiającego, wymieniają zaświadczenia
niezależnego podmiotu zajmującego się poświadczaniem zgodności działań
wykonawcy z europejskimi normami zarządzania środowiskiem. Wymóg przedłożenia takowego poświadczenia
skorelowany powinien być ze wskazaniem przez zamawiającego w dokumentacji
przetargowej środków zarządzania środowiskiem, które wykonawca będzie musiał
stosować podczas realizowania zamówienia na roboty budowlane lub usługi.
„Zamawiający
nie wskazał takich środków zarządzania środowiskiem, które wykonawca będzie
stosował podczas wykonywania zamówienia. Za wskazanie takich środków z
pewnością nie może zostać uznane lakoniczne stwierdzenie zawarte w pkt 1 ppkt
1.5.1 załącznika nr 5L do SIWZ:
Wykonawca ma
obowiązek znać i stosować w czasie wykonania robót wszelkie przepisy dotyczące
ochrony środowiska naturalnego:
W okresie
trwania Umowy Wykonawca będzie:
a)podejmować
wszystkie uzasadnione kroki mające na celu stosowanie się do przepisów
dotyczących ochrony środowiska na terenie i wokół miejsca prowadzenia robót
oraz będzie unikać uszkodzeń lub uciążliwości dla osób lub własności społecznej
lub innych, a wynikających ze skażenia, hałasu lub innych przyczyn powstałych w
następstwie jego działania.
Stosując się do
tych wymagań będzie miał szczególny wzgląd na:
1. Lokalizację
baz, warsztatów, magazynów, składowisk i dróg dojazdowych,
2. środki
ostrożności i zabezpieczenia przed:
a) zanieczyszczeniami
zbiorników i cieków wodnych pyłami lub substancjami toksycznymi,
b)
zanieczyszczenia powietrza pyłami i gazami,
c)
zanieczyszczenia terenów odpadami zgromadzonymi w trakcie realizacji Umowy.
b) Składowanie
i wywóz zebranych zanieczyszczeń z oczyszczania winno odbywać się na legalne
składowisko odpadów przyjmujące ten rodzaj odpadów.
c) Wykonawca
najpóźniej w dniu podpisania umowy przedłoży Zamawiającemu stosowne zezwolenie
na prowadzenie działalności w zakresie zbierania i transportu odpadów zgodnie z
przepisem art. 28 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2001
r. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.).
d) Wykonawca
najpóźniej w dniu podpisania Umowy przedłoży Zamawiającemu stosowne Zezwolenie
Powiatowego Lekarza Weterynarii wynikające z przepisów: ROZPORZĄDZENIE (WE) Nr
177412002 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO/ RADY z dnia 3 października 2002 r.
ustanawiające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia
zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi."
Na podstawie przytoczonego
powyżej postanowienia wykonawca nie ma bowiem możliwości zidentyfikować
elementów podpadających pod regulację systemu zarządzania środowiskiem i audytu
(EMAS) lub norm zarządzania środowiskiem opartych na europejskich lub
międzynarodowych normach poświadczonych przez podmioty, działające zgodnie z
prawem Unii Europejskiej, europejskimi lub międzynarodowymi normami dotyczącymi
certyfikacji, a co za tym idzie zapewnić potwierdzenie zgodności własnych
działań w tym zakresie z tymi normami, poprzez przedstawienie wymaganych przez
Zamawiającego dokumentów.
Skoro zatem
Zamawiający nie określił w treści SIWZ norm dotyczących środowiska, zgodnie z
którymi wykonawca ma realizować przedmiot zamówienia, to za nieuprawnione
należy uznać żądanie przedstawienia przez wykonawców odpowiednich dokumentów w
tym zakresie.
Odwołujący
ponadto zauważył, że Zamawiający posłużył się nieprawidłową nazwą dokumentu w
zakresie systemu zarządzania środowiskowego EMAS. Nie wydaje się certyfikatów,
a zaświadczenia EMAS oraz numer rejestracyjny w systemie. Nieprawidłowe
określenie dokumentu uniemożliwia złożenie oferty oraz potwierdza tezę o
przypadkowości i zbędności tego wymogu.”
Izba w wyroku z
dnia 24 listopada 2014 (KIO 2358/14), uznała, że „zasadny jest zarzut naruszenia
art. 25 ust. 1 pkt 2 w zw. z § 6 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może
żądać zamawiający, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane, poprzez
żądanie przedłożenia wraz z ofertą dokumentów, które nie są niezbędne do
prowadzenia postępowania, tj. certyfikatu
w zakresie systemu zarządzania środowiskowego EMAS oraz certyfikatu w zakresie
norm zarządzania środowiskiem ISO 14001, w sytuacji, gdy Zamawiający nie
wskazał, że przedmiot zamówienia ma być realizowany zgodnie z tymi systemami
zarządzania środowiskiem (pkt 6.2. ppkt 6.2.5. SIWZ).
W przedmiotowym
postępowaniu Zamawiający nie określił w SIWZ środków zarządzania środowiskiem,
o których mowa w Rozporządzeniu ws. dokumentów, które są wymagane do stosowania
podczas wykonywania zamówienia. Fakt ten został przyznany przez Zamawiającego
na rozprawie. Wskazania tych środków nie zawiera w szczególności postanowienie
pkt 1 ppkt 1.5.1 załącznika nr 5L do SIWZ, gdyż wymagania w nim zawarte nie
odnoszą się do norm EMAS lub ISO 14001. Jeżeli
Zamawiający nie określił w SIWZ wymagań odnoszących się do norm dotyczących
środowiska, zgodnie z którymi wykonawca ma realizować przedmiot zamówienia, to
za nieuprawnione należy uznać żądanie przedstawienia przez wykonawców
stosownych dokumentów w tym zakresie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz