W dniach 20-21 listopada b.r. w Warszawie odbyła się
Ogólnopolska Konferencja Prawo zamówień publicznych stan obecny i kierunki
zmian. Konferencję w związku z 20-leciem systemu zamówień publicznych w Polsce
zorganizowali Katedra Prawa Publicznego UMK w Toruniu oraz Miesięcznik
Przetargi Publiczne.
Ze względu na liczne obowiązki nie mogłem skorzystać w
pełni z otrzymanego zaproszenia obejmującego oba dni Konferencji, jednakże
drugiego dnia udało mi się dotrzeć do Warszawy. Konferencję otworzyło
wystąpienie prof. dr hab. Ryszarda Szostaka (UE w Krakowie) odnoszące się do
zasad udzielania zamówień publicznych. Jak przystało na Profesora wystąpienie
było niezwykle ciekawe i wnosiło powiew świeżego spojrzenia na niezwykle
istotne zagadnienie "zasad prawa".
W pierwszym panelu na uwagę zasłużyło także płomienne
wystąpienie którego autorami byli mec. J. Pieróg oraz mec. M. Kartasiewicz.
Referat zatytułowany "Zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa a zasad
jawności w prawie zamówień publicznych" przykuł moją uwagę m.in. ze
względu na przygotowywany przeze mnie referat który wygłoszę 4 grudnia 2014
roku we Wrocławiu w ramach Ogólnopolskiej Konferencji "E-administracja".
Wracając do meritum wystąpienia mec. Pieroga należy
wskazać jego oś centralną którą była uchwała Sądu Najwyższego z 21 października
2005 r. przenosząca ciężar decydowania o tajemnicy przedsiębiorstwa na
zamawiającego nadając mu jednocześnie uprawnienie do wyłączenia zakazu
ujawnienia zastrzeżonej informacji w razie stwierdzenia bezskuteczności
zastrzeżonej tajemnicy. Jak wskazał mec. przerzucenie ciężaru decydowania o
tajemnicy przedsiębiorstwa jest wynikiem błędnego założenia w Uchwale, że skoro
adresatem zastrzeżenia jest zamawiający, to ma on prawo i obowiązek decydowania
o losie takiego zastrzeżenia. Tymczasem jak wynika expressis verbis z art. 8
ust. 3 Pzp o zastrzeżeniu informacji decyduje wykonawca i to on jest suwerenem
tej decyzji. Zamawiający może co najwyżej ocenić ją pod względem zgodności z
Pzp, a w razie niezgodności, odrzucić ofertę na mocy art. 89 ust. 1 pkt
1.
Przywołane ogólnie w niniejszym wpisie tezy zdają się
być niezwykle przekonujące, zważając jednocześnie na charakter podmiotów
będących zamawiającymi (przede wszystkim klasycznymi), którzy to zgodnie z
konstytucyjną zasadą legalności mogą działać tylko w na podstawie prawa i
zgodnie z nim. Próżno szukać w przepisach Pzp oraz innych aktach normatywnych
uprawnienia zamawiającego do odtajnienia zastrzeżenia wykonawcy.
Także wystąpienia pozostałych prelegentów na
Konferencji wnosiły wiele nowych spostrzeżeń, na system zamówień publicznych,
przeprowadzone do tej pory zmiany oraz te które dopiero nadejdą. Zdaje się, że
lektura planowanej monografii pokonferencyjnej powinna każdej osobie
zainteresowanej systemem zamówień publicznych przynieść wiele istotnych
przemyśleń. Z niecierpliwością czekam na tę pozycję wydawniczą, jednocześnie
miło wspominając samą Konferencję. Osobiście gratuluje Organizatorom i liczę,
że niebawem nadarzy się okazja do kolejnych dyskusji w tak znakomitym gronie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz