Obowiązkiem zamawiającego jest wezwanie wykonawców,
którzy w terminie wyznaczonym na składanie ofert nie złożyli wymaganych
dokumentów, do ich uzupełnienia. Zgodnie z treścią art. 26 ust. 3 ustawy Pzp
„Zamawiający wzywa wykonawców, którzy w określonym terminie nie złożyli
wymaganych przez zamawiającego oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w art.
25 ust. 1, lub którzy nie złożyli pełnomocnictw, albo którzy złożyli wymagane
przez zamawiającego oświadczenia i dokumenty, o których mowa w art. 25 ust. 1,
zawierające błędy lub którzy złożyli wadliwe pełnomocnictwa, do ich złożenia w wyznaczonym terminie, chyba
że mimo ich złożenia oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne byłoby
unieważnienie postępowania.
Złożone na wezwanie zamawiającego oświadczenia i
dokumenty powinny potwierdzać spełnianie przez wykonawcę warunków udziału w
postępowaniu oraz spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty
budowlane wymagań określonych przez zamawiającego, nie później niż w dniu, w
którym upłynął termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu albo termin składania ofert.”
Ustawodawca nie precyzuje jaki to termin. Należy
pamiętać jednak, że Zamawiający ma dużą dowolność w określeniu terminu. Należy
uczynić to tak, aby wszyscy uczestnicy postępowania mieli równe szanse do
dostarczenia brakujących dokumentów. Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę
lokalizację Wykonawcy, bowiem więcej czasu potrzebuje Wykonawca mający siedzibę
za granicą a mniej w Polsce. Znaczenie ma również rodzaj dokumentów, których
brakuje. Wyznaczony termin powinien on być jednak taki, by realnie umożliwić
uzupełnienie przez wykonawców brakujących dokumentów, oświadczeń czy
pełnomocnictw. Celem tego przepisu nie jest bowiem stwarzanie pretekstów do
wykluczania firm z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego czy odrzucenie
ich oferty, ale wręcz przeciwnie – danie im dodatkowego czasu na naprawienie
własnych błędów i w ten sposób zwiększenie konkurencji w walce o publiczny
kontrakt. Przykładowo w wyroku z dnia 07 marca 2012 r. sygn. akt: KIO 379/12
Izba stwierdza, że złożenie dokumentów, które nie potwierdzają spełniania
warunków udziału w postępowaniu uzasadnia wezwanie do uzupełnienia braku, a nie
wykluczenie wykonawcy z pominięciem obowiązku wynikającego z art. 26 ust. 3
ustawy Prawo zamówień publicznych.
Co ważne, jeżeli zamawiający wzywa do uzupełnienia
braków przedstawicieli kilku firm, to powinien im wyznaczyć taki sam termin na
naprawienie błędów. Niedopuszczalne jest wyznaczenie różnych terminów dla
różnych wykonawców. Takie postępowanie stanowiłoby naruszenie zasady równego
traktowania wykonawców, zasady uczciwej konkurencji oraz zasady bezstronności i
obiektywizmu. Na podstawie obowiązujących przepisów dla dochowania terminu na
dostarczenie dokumentów wskazanych w wezwaniu, wykonawca powinien złożyć
wymagane dokumenty w siedzibie zamawiającego do upływu terminu określonego w
wezwaniu.
Powyższe potwierdza np. wyrok KIO z dnia 07 czerwca
2010 r. sygn. akt: KIO/UZP 1017/10. W sprawie objętej przedmiotem odwołania KIO
uznała, że wykaz przedkładany w odpowiedzi na wezwanie należało złożyć w formie
oryginału bądź poświadczonej za zgodność z oryginałem kopii zgodnie z
rozporządzeniem oraz specyfikacją.
Z literalnego brzmienia art. 26 ust. 3 Prawa zamówień
publicznych wynika, iż ma on być zastosowany tylko jednokrotnie w sytuacji, gdy
nieuzupełnienie dokumentów skutkowałoby unieważnieniem postępowania. Wskazany
przepis jednoznacznie stanowi o wezwaniu do uzupełnienia w określonym terminie
- używa, zatem liczby pojedynczej. Zresztą nawet uwzględniając cel, jakiemu ta
regulacja służy, tj. zapobieganie unieważnieniu postępowania jedynie z przyczyn
formalnych, w sytuacji, gdy wykonawcy spełniają wszystkie warunki, a jedynie
złożyli niekompletne dokumenty trudno
przyjąć, że zamawiający może wzywać wykonawców do uzupełnienia dokumentów
dowolną ilość razy, do skutku. Za niezasadne należy uznać
twierdzenie, że zamawiający może ponawiać wezwanie do uzupełniania brakujących
dokumentów.
Jeżeli zamawiający w nieprawidłowy sposób wyznaczył
termin na uzupełnienie braków,
a więc dał na
to zbyt mało czasu lub wyznaczył różne terminy dla różnych wykonawców, to
pokrzywdzone takim działaniem firmy mogą wnieść odwołanie do Krajowej Izby
Odwoławczej. Wyznaczanie nieracjonalnych terminów uzupełnienia brakujących
dokumentów lub oświadczeń stanowi naruszenie art. 26 ust. 3 prawa zamówień
publicznych, ponieważ prowadzi do obejścia obowiązku uzupełniania dokumentów.
Różne terminy dla kilku firm stanowią zaś naruszenie podstawowych zasad
postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego.
Wnosząc odwołanie, wykonawca powinien żądać
powtórzenia czynności wezwania do uzupełnienia braków poprzez wyznaczenie
realnego terminu na uzupełnienie brakujących dokumentów albo też wyznaczenie
takiego samego terminu dla wszystkich wykonawców.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz