Zakres podmiotowy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r., Nr 113, poz. 759 z późn. zm.)
wyznacza przede wszystkim art. 3 tej ustawy. Zgodnie z nim ustawę tą stosuje
się do udzielania zamówień publicznych przez następujące podmioty:
- jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych;
- inne, niż określone w pkt 1, państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej;
- inne, niż określone w pkt 1, osoby prawne, utworzone w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym niemających charakteru przemysłowego ani handlowego, jeżeli podmioty, o których mowa w tym przepisie oraz w pkt 1 i 2, pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio lub pośrednio przez inny podmiot:
- finansują je w ponad 50 % lub
- posiadają ponad połowę udziałów albo akcji, lub
- sprawują nadzór nad organem zarządzającym, lub
- mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego lub zarządzającego;
- związki podmiotów, o których mowa w pkt 1 i 2, lub podmiotów, o których mowa w pkt 3;
- inne niż określone w pkt 1-4 podmioty, jeżeli zamówienie jest udzielane w celu wykonywania jednego z rodzajów działalności, o której mowa w art. 132 Prawa zamówień publicznych, a działalność ta jest wykonywana na podstawie praw szczególnych lub wyłącznych albo jeżeli podmioty, o których mowa w pkt 1-3a, pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio lub pośrednio przez inny podmiot wywierają na nie dominujący wpływ, w szczególności:
- finansują je w ponad 50 % lub
- posiadają ponad połowę udziałów albo akcji, lub
- posiadają ponad połowę głosów wynikających z udziałów albo akcji, lub
- sprawują nadzór nad organem zarządzającym, lub
- mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu zarządzającego;
- prawami szczególnymi lub wyłącznymi są prawa przyznane w drodze ustawy lub decyzji administracyjnej, polegające na zastrzeżeniu wykonywania określonej działalności dla jednego lub większej liczby podmiotów, jeżeli spełnienie określonych odrębnymi przepisami warunków uzyskania takich praw nie powoduje obowiązku ich przyznania (art. 3 ust. 2 Prawa zamówień publicznych);
- inne niż określone w pkt 1 i 2 podmioty, jeżeli łącznie zachodzą następujące okoliczności:
- ponad 50 % wartości udzielanego przez nie zamówienia jest finansowane ze środków publicznych lub przez podmioty, o których mowa w pkt 1-3a;
- wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Prawa zamówień publicznych;
- przedmiotem zamówienia są roboty budowlane obejmujące wykonanie czynności w zakresie inżynierii lądowej lub wodnej, budowy szpitali, obiektów sportowych, rekreacyjnych lub wypoczynkowych, budynków szkolnych, budynków szkół wyższych lub budynków wykorzystywanych przez administrację publiczną lub usługi związane z takimi robotami budowlanymi;
- podmioty, z którymi zawarto umowę koncesji na roboty budowlane na podstawie ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. Nr 19, poz. 101, Nr 157, poz. 1241 i Nr 223, poz. 1778 oraz z 2010 r. Nr 106, poz. 675), w zakresie, w jakim udzielają zamówienia w celu jej wykonania.
Zgodnie z art. 3 ust. 3 Prawa zamówień publicznych
podmioty, o których mowa w ust. 1 tego artykułu, przyznając środki finansowe na
dofinansowanie projektu, mogą uzależnić ich przyznanie od zastosowania przy ich
wydatkowaniu zasad równego traktowania, uczciwej konkurencji i przejrzystości.
Katalog podmiotów określonych w art. 3 ust. 1 jest
bardzo szeroki i obejmuje instytucje publiczne, zarówno podległe administracji
rządowej, jak i samorządowej, ogólnie mieszące się w definicji „jednostki
sektora finansów publicznych – j.s.f.p.”. Wśród jednostek sektora finansów
publicznych wymienić należy m.in. państwowe i samorządowe instytucje kultury,
działające na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i
prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z
późn. zm.). Do kategorii j.s.f.p. należą również państwowe i samorządowe
fundusze celowe, wśród których wymienić należy Fundusz Promocji Twórczości,
utworzony w celu finansowania działalności instytucji kultury. Do stosowania
PZP zobowiązane będą również działające w zakresie kultury podmioty posiadające
status prawny spółek publicznych lub podmioty od nich zależne.
Do stosowania pzp w określonych w ustawie przypadkach
zobowiązane będą również podmioty prywatne. Kluczową przesłanką do rozciągania
na nie reżimu pzp będzie finansowanie udzielanych zamówień ze środków
publicznych (najczęściej dotacji). Ponadto, pzp wymaga zaistnienie dodatkowych
przesłanek dotyczących wartości zamówienia oraz jego przedmiotu (roboty
budowlane i tylko w odniesieniu do ściśle wymienionych rodzajów inwestycji).
Zgodzić się zatem należy z poglądem, że w zakresie działalności kulturalnej
art. 3 ust. 5 PZP rzadko stanowić będzie podstawę do obejmowania podmiotów
prywatnych obowiązkiem stosowania PZP. Częściej za to zastosowanie znaleźć może
art. 3 ust. 6, który pozwala nałożyć na podmiot prywatny, korzystający ze
środków publicznych (dotacji krajowej, środków z UE) obowiązek stosowania PZP
przy udzielaniu zamówień, jeżeli wynika to z umowy dotacyjnej.
Przepisy art. 3 ust. 1 ustawy pzp nie kwalifikują
wprost stowarzyszeń jako zamawiających zobowiązanych do stosowania procedur
udzielania zamówień publicznych. Oznacza to, iż samo posiadanie przez dany
podmiot statusu prawnego stowarzyszenia (ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. -
Prawo o stowarzyszeniach - Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z późn. zm.) nie
jest wystarczające do zakwalifikowania go jako zamawiającego. Podobnie przepisy
ustawy pzp nie wiążą w sposób samoistny faktu wydatkowania przez dany podmiot
środków publicznych z obowiązkiem stosowania procedur udzielenia zamówień
publicznych. Stwierdzić należy, że fakt, iż dane stowarzyszenie wydatkuje
środki pochodzące z odpisu 1% podatku dochodowego od osób fizycznych,
dokonanego zgodnie z art. 27 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności
pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, z
późn. zm.), nie stanowi samodzielnej podstawy do stwierdzenia obowiązku
stosowania przez to stowarzyszenie procedur udzielania zamówień publicznych
określonych w przepisach ustawy . W każdym przypadku konieczna jest zatem
analiza, czy w odniesieniu do danego podmiotu zachodzą przesłanki określone w
przepisie art. 3 ust. 1 ustawy pzp.
Obowiązek stosowania przepisów ustawy przez
stowarzyszenia może zachodzić w dwóch przypadkach. Pierwszy przypadek będzie
zachodzić w sytuacji spełnienia przesłanek określonych w art. 3 ust. 1 pkt 3
ustawy PZP (podmiot prawa publicznego). Drugi przypadek może natomiast
zachodzić w sytuacji ziszczenia się przesłanek wskazanych w art. 3 ust. 1 pkt 5
ustawy pzp.
Zgodnie z brzmieniem przepisu 3 art. ust. 1 pkt 5
ustawy, podmioty inne niż jednostki sektora
finansów publicznych oraz państwowe jednostki organizacyjne
nieposiadające osobowości prawnej zobowiązane są
do stosowania ustawjeżeli łącznie zachodzą następujące
okoliczności:
1) ponad 50 % wartości
udzielanego przez nie zamówienia jest finansowane
ze środków
publicznych lub przez podmioty, o których mowa w pkt
1-3a ustawy pzp,
2) wartość zamówienia jest
równa lub przekracza kwoty określone w
przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust.
8, tj. w rozporządzeniu Prezesa Rady
ministrów z dnia 23 grudnia
2009 r. w sprawie kwot
wartości zamówień oraz konkursów, od
których jest uzależniony
obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych
Wspólnot Europejskich (Dz. U. Nr
224, poz. 1795),
3) przedmiotem zamówienia są roboty budowlane
obejmujące wykonanie czynności w zakresie inżynierii lądowej
lub wodnej, budowy szpitali, obiektów
sportowych, rekreacyjnych lub wypoczynkowych, budynków
szkolnych, budynków szkół wyższych lub budynków wykorzystywanych
przez administrację publiczną lub usługi
związane z takimi robotami budowlanymi.
Obowiązek stosowania ustawy do udzielania zamówień
publicznych przez podmioty inne niż jednostki sektora finansów
publicznych oraz państwowe jednostki
organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej
uzależniony został od łącznego spełnienia
przesłanek określonych w art. 3 ust.
1 pkt 5 ustawy.
Odnosząc powyższe uwagi do zagadnienia związanego z
przekazywaniem środków pochodzących z odpisu 1% podatku dochodowego od osób
fizycznych należy wskazać, iż dla ustalenia, czy środki te mieszczą się w
kategorii finansowania działalności podmiotu publicznego w rozumieniu art. 3
ust. 1 pkt 3 ustawy , istotne znaczenie ma określenie zasad i trybu
przekazywania tych środków na rzecz organizacji pożytku publicznego. W tym
zakresie kluczowe znaczenie mają przepisy ustawy o działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie (art. 27 – art. 27a).
Należy stwierdzić, iż uzyskanie środków z odpisu 1%
podatku dochodowego od osób fizycznych dokonywanego przez podatników nie
stanowi finansowania działalności podmiotu przez podmioty wskazane w art. 3
ust. 1 pkt 1-3 ustawy pzp. Tym samym powyższa okoliczność nie może stanowić
przesłanki do stwierdzenia obowiązku stosowania przez organizację pożytku
publicznego przepisów ustawy pzp na zasadzie art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy pzp. W
takim bowiem przypadku nie dochodzi do nawiązania stosunku zależności pomiędzy
beneficjentem (organizacją pożytku publicznego) a organami administracji
publicznej przekazującymi środki zgodnie z dyspozycją podatnika.
Odnosząc się z kolei do kwestii zastosowania przepisu
art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy pzp należy stwierdzić, iż znajduje on zastosowanie
do przypadków, w których dane zamówienie jest finansowane ze środków
publicznych lub przez podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1-3a ustawy
PZP, na podstawie dotacji lub innych bezzwrotnych form wsparcia finansowego,
które przeznaczone są bezpośrednio na pokrycie kosztów danego zamówienia.
Przepis ten nie dotyczy natomiast przypadków, gdy zamówienie jest finansowane
ze środków pochodzących z ogólnego dofinansowania działalności danego podmiotu.
Jedynie zatem celowe pochodzenie środków z przeznaczeniem na sfinansowanie
konkretnego zamówienia spełnia przesłankę „finansowania zamówienia” w
rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy pzp.
Wobec powyższego należy stwierdzić, że okoliczność, iż dane zamówienie jest finansowane z wykorzystaniem środków uzyskanych z odpisu 1% podatku dochodowego od osób fizycznych nie może stanowić przesłanki do stwierdzenia obowiązku stosowania przez organizację pożytku publicznego przepisów ustawy PZP na zasadzie art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy pzp.
Artykuł oparty na treści opinii UZP: STOSOWANIE USTAWY
PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH PRZEZ STOWARZYSZENIA WYDATKUJĄCE ŚRODKI POCHODZĄCE Z
1% PODATKU DOCHODOWEGO OD OSÓB FIZYCZNYCH (http://www.uzp.gov.pl/cmsws/page/?D;2177)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz