W dziedzinie prawa zamówień publicznych występuje
szereg podmiotów, którym ustawodawca przyznał kompetencje w zakresie
weryfikacji i oceny działań podmiotów zamawiających. Zamówienia publiczne
są bowiem obszarem szeregu działań kontrolnych licznych organów państwa. Wśród
nich wskazać można Dyrektorów urzędów kontroli skarbowej. Dyrektor urzędu
kontroli skarbowej kieruje pracą urzędu kontroli skarbowej, a w szczególności:
- organizuje pracę urzędu kontroli skarbowej i jest przełożonym zatrudnionych w nim inspektorów oraz innych pracowników,
- ustala plany kontroli,
- upoważnia inspektorów i pracowników do przeprowadzenia czynności kontrolnych,
- wydaje decyzje w sprawach określonych w ustawie,
- wydaje wynik kontroli,
- dokonuje w uzasadnionych przypadkach zmiany inspektora lub pracownika prowadzącego czynności kontrolne.
Kontrola skarbowa jest rodzajem kontroli państwowej i
kontroli finansowej. Organ kontroli skarbowej powinien przede wszystkim stać na
straży gospodarowania mieniem Skarbu Państwa, albowiem taki zakres uprawnień
przewidział dla niego ustawodawca w art. 1 ustawy z 28 września 1991 r. o
kontroli skarbowej. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy do kompetencji organów
kontroli skarbowej należy również kontrola celowości i zgodności z prawem
gospodarowania środkami publicznymi.
Kontrola skarbowa nie jest nieograniczona, nie
obejmuje wszystkiego i wszystkich. Jej zakres przedmiotowy wynika z ustawy o
kontroli skarbowej. Zgodnie z jej art. 4 ust. 1 pkt 2 kontroli skarbowej
podlegają wydatkujący, przekazujący i otrzymujący środki publiczne. Zakres
podmiotowy ustaw regulujących zamówienia publiczne oraz kontrole skarbowe
krzyżuje się. Podmiotami podlegającymi kontroli mogą być zamawiający, między
innymi w zakresie gospodarowania posiadanymi przez jst środków publicznych, np.
dotacjami celowymi czy subwencjami otrzymanymi z budżetu centralnego.
Skutki
kontroli UKS są wskazane w art. 24 ustawy. Jeśli przedmiotem kontroli jest
gospodarowanie środkami UE, kończy się ona zgodnie z art. 24 ust 1 pkt 2 lit a)
wynikiem kontroli. Przed wydaniem wyniku kontroli organ kontroli skarbowej
wyznacza kontrolowanemu 7-dniowy termin do wypowiedzenia się w sprawie
zebranego materiału dowodowego. Następnie (art. 27 ust 2) wynik kontroli
doręcza się kontrolowanemu oraz organowi lub dysponentowi części budżetowej.
Oznacza to, że w przypadku kontroli u zamawiającego- beneficjenta środków
unijnych, wyniki powinny być dołączone także do Instytucji Wdrażającej.
Instytucja ta (o ile kontrolowanym był beneficjent, nie zaś sama instytucja)
nie ma jednak jakiegokolwiek obowiązku odniesienia się do nich. Obowiązek
odniesienia się do wyniku obciąża natomiast zawsze kontrolowanego, który jest
obowiązany w ciągu 30 dni poinformować organ kontroli skarbowej o sposobie
usunięcia wskazanych nieprawidłowości (art. 27 ust 6 ustawy UKS). W wynikach
kontroli zarzuty można podzielić na dwie zasadnicze grupy: naruszenia prawa
wspólnotowego oraz naruszenia prawa krajowego. Wydatkowaniu środków
pochodzących z budżetu UE respektowanie prawa UE ma charakter
obligatoryjny. Za nieskuteczne należy więc uznać negowanie ustaleń kontroli w oparciu
o argument, że niewłaściwe zastosowanie prawa UE wynikało z działania
ustawodawcy krajowego.
W praktyce beneficjentom
środków pochodzących z dofinansowania z UE wymierzane są korekty finansowe za
naruszenie przepisów dyrektyw, które nie zostały prawidłowo transponowane do
polskiego systemu prawnego, tj. prawa zamówień publicznych oraz wydanych na jej
podstawie rozporządzeń.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz