Podstawowym wymogiem tworzenia organu administracji
publicznej jest stwierdzenie istnienia obszaru zadań publicznych, których
realizacja wymaga jednostki organizacyjnej. Prezes UZP jest organem
administracji publicznej ze ściśle zakreślonymi kompetencjami. W art. 154 pzp
ustawodawca dokonuje wyliczenia kompetencji tego organu, które „obejmują
wszystkie te dziedziny i obszary, gdzie powinien on być obecny, nie tylko jako
organ administracji rządowej posiadający uprawnienia kontrolne czy decyzyjne,
ale także organizator lub inicjator określonych działań”[1].
Prezes UZP w świetle przywołanego przepisu realizuje
istotne zadania publiczne na gruncie prawa zamówień publicznych[2].
Poza realizacją zadań wykonywanych w formach prawnych o charakterze władczym
(Prezes UZP wydaje decyzje administracyjne w sprawach określonych w ustawie)
Prezes UZP realizuje również szereg zadań o charakterze
niewładczym.
Art. 154 pzp wskazuje m.in. na kompetencję w zakresie upowszechnia
przykładowych wzory umów w sprawach
zamówień publicznych, regulaminów oraz innych dokumentów stosowanych przy
udzielaniu zamówień. Korzystając z ustawowej kompetencji Prezes UZP przedstawił
wzór umowy w sprawie zamówienia publicznego na wykonanie
robót budowlanych obiektu liniowego w rozliczeniu kosztorysowym. Jak
czytamy w komunikacie UZP podstawowym założeniem przy pracach nad wzorem umowy
było dążenie do zrównoważenia ryzyk występujących po stronie wykonawcy i
zamawiającego w związku z realizacją inwestycji budowlanej. Mimo, że
doświadczenie wyniesione ze spotkań organizowanych w związku z pracami nad
wzorem umowy z instytucjami i organizacjami reprezentującymi wykonawców wskazuje
na brak możliwości stworzenia wzoru idealnego, w pełni zabezpieczającego
interesy obu stron i w pełni satysfakcjonującego obydwie strony umowy, niemniej
okazało się możliwe wypracowanie rozwiązań w większości akceptowalnych, chociaż
kompromisowych. W treści proponowanego przez Urząd wzoru umowy zostały
uwzględnione w szczególności postulaty wykonawców dotyczące limitu kar
umownych, postulaty uregulowania i wyspecyfikowania nie tylko obowiązków
wykonawców, ale także obowiązków spoczywających na zamawiającym oraz obciążenia
zamawiającego ryzykiem związanym z błędami w dokumentacji projektowej.
Przewidziana została także waloryzacja wynagrodzenia w oparciu o wskazywane w
umowie wskaźniki cenowe, która nie stanowi zmiany umowy. Polecam zapoznać się z
przedmiotowym wzorem i żywię ogromną nadzieję że tendencja sporządzania wzorów
umów oraz innych dokumentów zostanie podtrzymana, bowiem działania takie mają
niezwykle istotny wpływ na poprawę praktyk stron postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego.
[2] P. Lissoń,
Funkcje administracji gospodarczej a wyspecjalizowane organy administracji (ze
szczególnym uwzględnieniem organów niezależnych od rządu), [w:] B. Popowska
(red.), Funkcje współczesnej administracji gospodarczej. Księga dedykowana
Profesor Teresie Rabskiej, Poznań 2006, s. 87
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz