Jednym ze sposobów, zakończenia
stosunku umownego, jest wypowiedzenie umowy. Wypowiedzenie stosunku umownego jest
możliwe tylko w przypadku umów zobowiązujących o charakterze ciągłym np. umowa
o pracę na okres nieoznaczony. Wypowiedzenie umowy, jest kolejnym obok umownego
prawa odstąpienia, sposobem zakończenia więzi powstałem wskutek umowy, którego
zakończenie uzależnione jest od jednostronnego oświadczenia woli. W przypadku
wypowiedzenia, świadczenia w zakresie już spełnionym nie podlegają zwrotowi,
odnosi ono skutki prawne na przyszłość a świadczenia jeszcze nie spełnione nie
podlegają spełnieniu. W celu dokładniejszego omówienia instytucji wypowiedzenia
należy oprzeć się na przykładzie kodeksowym, który stanowi wzór, określający
konstytutywne cechy tego sposobu zakończenia stosunku umownego.
O wypowiedzeniu umowy zlecenia stanowi
art. 746 k.c. Zgodnie z wskazanym przepisem dający zlecenie może je
wypowiedzieć w każdym czasie, przy czym obowiązany jest jednak zwrócić
przyjmującemu zlecenie wydatki, które ten poczynił w celu należytego wykonania
zlecenia. W razie odpłatnego zlecenia obowiązany jest uiścić przyjmującemu
zlecenie część wynagrodzenia odpowiadającą jego dotychczasowym czynnościom, a
jeżeli wypowiedzenie nastąpiło bez ważnego powodu, powinien także naprawić
szkodę. Przyjmujący zlecenie może je wypowiedzieć w każdym czasie. Jednakże gdy
zlecenie jest odpłatne, a wypowiedzenie nastąpiło bez ważnego powodu,
przyjmujący zlecenie jest odpowiedzialny za szkodę. Uprawnienie kształtujące,
jakim jest wypowiedzenie, przysługuje obu stronom umowy, możliwe jest w każdym
czasie[1]. W przypadku
zlecenia stałego zawartego na czas określony, gdy upłynął przewidziany umową
czas zobowiązania, nie ma prawnej możliwości wypowiedzenia takiej umowy.
Wypowiedzenie umowy nie wymaga zachowania formy szczególnej, może być więc
dokonane ustnie. Tak jak w przypadku odstąpienia, wyjątkiem jest zawarcie umowy
w formie szczególnej, wtedy wymagane jest zachowanie formy pisemnej. Strony
umowy mogą zawrzeć w jej treści, terminy wypowiedzenia, których zobowiązane są
dochować.
Wypowiedzenie umowy, wywołuje
skutki prawne w momencie gdy oświadczenie, dotarło do adresata w sposób który
gwarantował mu możliwość zapoznania się z jego treścią. W treści oświadczenia
woli, strona wypowiadająca umowę nie ma obowiązku wskazywania przyczyn z jakich
dokonuje czynności prawnej. Jednakże od istnienia ważnego powodu, ustawodawca
uzależnił dalsze skutki wypowiedzenia. Pojęcie, ważnego powodu, określa się
przy użyciu, kryteriów obiektywnych, odnoszących się jednak do stron umowy. W
przypadku wypowiedzenia umowy bez wskazania ważnego powodu, wypowiadający jest
obowiązany do naprawienia wynikłej szkody. Należy pamiętać, że zgodnie z art.
102 ust. 2 ustawy z dnia 28 lutego 2003 roku, prawo upadłościowe i naprawcze[2], strona może
odstąpić od zobowiązania bez naprawy w przypadku, gdy została ogłoszona
upadłość przyjmującego zlecenie. Przepisy zakazujące, zrzeczenia się z góry
uprawnienia, do wypowiedzenia stosunku umownego, mające charakter bezwzględnie
obowiązujący, uniemożliwiają stroną wyłączenie złożenia takowego oświadczenia
woli, oraz modyfikacji uprawnienia wypowiedzenia umowy z ważnych powodów na
niekorzyść uprawnionego. Jednakże stroną przysługuje kompetencja, do określania
innych postanowień, np. określając terminy wypowiedzenie, wskazując formę w
jakiej ma nastąpić wypowiedzenie. W przypadku braku zapisów umownych, regułę
dopuszczalności wypowiedzenia zobowiązania na czas nieoznaczony niezależnie od
powodu wyraża art. 3651
k.c.
W przypadku zobowiązań na czas oznaczony, należy przyjąć zasadę że ich
wypowiedzenie jest możliwe w przypadkach prawnie przewidzianych np.
wypowiedzenie umowy najmu na czas określony, na warunkach przewidzianych w
umowie (art. 673 § 3 k.c.).
Wypowiedzenie umowy w sprawie zamówień publicznych
Zgodnie ze wskazanymi
rozważaniami istnieje na podstawie przepisów k.c. możliwość wypowiedzenia umów
bezterminowych o charakterze ciągłym. Zgodnie jednak z art. 142 p.z.p.
statuującym obowiązek zawierania umów na czas oznaczony, wykluczona jest
możliwość wypowiedzenia umowy na tej podstawie. Zgodnie z takim stanowiskiem,
wypowiedzenie umów o zamówienie publicznym będzie możliwe tylko wtedy gdy
strony przewidziały taką możliwość w treści zawartej umowy. Dodatkowo muszą
zaistnieć przewidziane umową okoliczności wypowiedzenia. Zgodnie z zasadą
odbicia treści SIWZ oraz oferty w treści umowy, należy zawrzeć możliwość
zawarcia takiej klauzuli już na etapie postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego.
Jeżeli umowa nie przewiduje
odpowiedniej klauzuli nie zaistnieje możliwość wypowiedzenia umowy. Zgodnie z
stanowiskiem KIO „wypowiedzenie umowy z dotychczasowym wykonawcą, niezależnie
od przyczyn takiego działania jest sytuacją absolutnie wyjątkową”[3].
[2] Ustawa z
dnia 28 lutego 2003 roku, prawo upadłościowe i naprawcze (Dz.U. 2003 nr 60 poz.
535 z późn. zm.).
[3] Uchwała
KIO z dnia 6 sierpnia 2010 r., sygn. akt . KIO/KD 58/10, dostępna na stronie:
<http://www.uzp.gov.pl/cmsws/page/?D;1146;krajowa_izba_odwolawcza_uwzglednila_w_uchwale_z_dnia_6_sierpnia_2010_r._%28sygn._akt_kio/kd_58/10%29_zastrzezenia_zamawiajacych_od_wynikow_kontroli_prezesa_urzedu_w_sprawie_postepowania_o_udzielenie_zamowienia_w_trybie_z_wolnej_reki_na_wykonanie_zadania_pn.:.html>
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz