środa, 30 lipca 2014

Zamówienia publiczne w kraju bez KIO. Esencjonalny przegląd regulacji hiszpańskiego systemu zamówień publicznych z uwzględnieniem środków odwoławczych


Podróże kształcą... a może inaczej ciekawość ludzka inspirowana nowymi bodźcami wzrasta, a jak wiadomo w czasie wakacyjnego urlopu o mnogość i różnorodność bodźców nie trudno. Pobyt w Hiszpanii zainspirował mnie do omówienia podstawowych kwestii związanych z systemem zamówień publicznych w tym kraju. Główne aspekty na które warto zwrócić uwagę to preferowanie stosowanie kryteriów oferty najbardziej ekonomicznie opłacalnej, stosując kryterium najniższej ceny tylko do standardowych dostaw czy usług oraz system środków odwoławczych. Wskazane zagadnienia w systemie Polskim były przedmiotem moich rozważań w artykułach naukowych które zostały przekazane do redakcji czasopism (Charakterystyka środków ochrony prawnej w systemie zamówień publicznych, Stosowanie e-faktury jako kryterium oceny ofert i instrument e-procurement sprzyjający realizacji polityki zielonych zamówień publicznych oraz Charakterystyka administracyjnej władzy dyskrecjonalnej Prezesa UZP).
 
Podstawowym aktem prawnym dotyczącym udzielania zamówień publicznych w Hiszpanii jest ustawa o zamówieniach publicznych z 30 października 2007 r. (Ley 30/2007 de Contratos del Sector Público[1]) dotycząca zamówień w sektorze publicznym oraz pochodząca z tego samego dnia ustawa o zamówieniach w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu oraz usług pocztowych (Ley 31/2007 sobre procedimientos de contratación en los sectores del agua, la energía, los transportes y los servicios postales[2]). Należy jednak pamiętać, iż Hiszpania jest podzielona na regiony, które mają pewną autonomię prawną (tzw. Comunidades Autónomas), i w niektórych miejscach mogą wystąpić pewne dodatkowe przepisy z zakresu prawa zamówień publicznych. Zamówień publicznych udziela się w Hiszpanii w ramach procedur: otwartej, ograniczonej, dialogu konkurencyjnego lub procedury negocjacyjnej. Ogłoszenia o zamówieniach publicznych udzielanych w procedurach otwartej i ograniczonej publikowane są w dzienniku urzędowym - Boletin Oficial del Estado (BOE)[3], o ile zamówienie jest udzielane przez podmiot, którego zakres właściwości obejmuje cały kraj. Ze względu na podział polityczno-administracyjny Hiszpanii, zdolność prawną do zawierania umów publicznych  mają  rząd  centralny,  17  rządów  regionalnych,  50  samorządów  prowincjonalnych  oraz Urzędy Miejskie Madrytu i Barcelony. Wszystkie ogłoszenia o przetargach w Hiszpanii publikowane są  w  Dzienniku  Urzędowym  BOE  (hiszp.  Boletín  de  Estado)  oraz  w  dziennikach  urzędowych poszczególnych regionów (hiszp. Boletines Regionales).

Praktycznym utrudnieniem dla przedsiębiorców może być fakt, że z uwagi na szeroki zakres podmiotów udzielających zamówień oraz strukturę administracyjną państwa, ogłoszenia są publikowane w bardzo wielu publikatorach - gdy chodzi o same tylko dzienniki urzędowe to jest ich 17 (po jednym na każdą jednostkę autonomiczną) oraz 52 Biuletyny Urzędowe (po jednym w każdej prowincji Hiszpanii). Dla uzyskania zatem informacji o interesującym zamówieniu konieczne jest przeglądanie 70 różnego rodzaju dzienników. Po przekroczeniu progów z dyrektyw istnieje oczywiście obowiązek publikacji ogłoszeń w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

W przetargach w Hiszpanii mogą brać udział hiszpańskie i zagraniczne osoby fizyczne i prawne, które posiadają pełną zdolność do czynności prawnych i wykażą zdolność prawną, wypłacalność finansową oraz  potencjał zawodowy  i  techniczny,  niezbędny  do wykonania  zamówienia. Zgodnie  z tą zasadą, Hiszpania nie wprowadziła wobec przedsiębiorców polskich ograniczeń przy ubieganiu się o kontrakt publiczny.  Nie  jest  konieczne  utworzenie  hiszpańskiej  spółki,  ani  też  otwarcie  przedstawicielstwa w Hiszpanii.  

W Hiszpanii w celu oceny oferty i wyboru oferty najkorzystniejszej ekonomicznie należy brać pod uwagę kryteria bezpośrednio związane z przedmiotem zamówienia, takie jak: jakość, cena, termin wykonania lub dostawy, koszt eksplantacji, charakterystyka ekologiczna lub związane z zaspokajaniem niezbędnych wymogów społecznych, zdefiniowanych w specyfikacjach zamówienia, właściwych dla ludności znajdującej się w szczególnie niekorzystnej sytuacji, do której powinni należeć użytkownicy lub beneficjenci świadczeń będących przedmiotem zamówienia, rentowność, walor techniczny, charakterystyka estetyczna lub funkcjonalna, dostępność i koszt części zamiennych, utrzymania, asysta techniczna, serwis po sprzedaży i inne podobne. W przypadku, kiedy zamawiający stosuje tylko jedno kryterium, musi nim być zawsze cena.

Zastosowanie odpowiedniego środka odwoławczego uregulowanego prawem hiszpańskim zależy od tego, kim jest zamawiający, jaki był przedmiot zamówienia, jaka była wartość zamówienia oraz na jakim etapie procedury chcemy zastosować środek. Jeśli wykonawca chce się odwołać do sądu w przetargu organizowanym przez administrację publiczną, właściwość będzie po stronie sądów administracyjnych. Jeśli natomiast zamawiającym był jakikolwiek inny organ z sektora publicznego, właściwym sądem będzie sąd cywilny. Warto jednak zaznaczyć, że jeśli wartość zamówienia przekracza progi unijne, wtedy właściwymi są sądy administracyjne. 

W hiszpańskim systemie prawnym nie przewidziano specjalnych procedur rozpatrywania odwołań wniesionych przez wykonawców niezadowolonych z decyzji zamawiających. Odwołania te podlegają zwykłym procedurom administracyjnym. Stosownie do przepisów proceduralnych osoba, która zamierza zaskarżyć dotyczącą jej decyzję administracyjną, powinna najpierw zwrócić się bezpośrednio do organu, który wydał daną decyzję lub jego organu nadrzędnego – jest to wstępne postępowanie odwoławcze. Termin do wniesienia odwołania to zwykle miesiąc od poinformowania o danej decyzji. Wniesienie odwołania nie powoduje automatycznego zawieszenia postępowania, wykonawca może jednak wystąpić z takim żądaniem. Po wniesieniu odwołania organ administracyjny ma następnie trzy miesiące na podjęcie decyzji o ewentualnym uwzględnieniu czy też oddaleniu odwołania; w przypadku braku rozstrzygnięcia w tym ostatnim terminie, domniemywa się, że odwołanie zostało oddalone.

Dopiero po zakończeniu tego wstępnego postępowania wykonawca może wystąpić ze skargą do sądu administracyjnego. Przed sądem można żądać unieważnienia wszelkich decyzji podjętych z naruszeniem przepisów o zamówieniach publicznych. W przypadku wniesienia sprawy do sądu organ zamawiający ma możliwość naprawienia swojego uchybienia poprzez unieważnienie i powtórzenie zaskarżonej czynności. Termin wniesienia sprawy do sądu administracyjnego zależy od zachowania się zamawiającego we wstępnej fazie postępowania odwoławczego. Jeżeli zamawiający oddalił odwołanie, odwołujący się ma na wniesienie skargi dwa miesiące licząc od dnia, w którym został poinformowany o oddaleniu jego odwołania. W przypadku tzw. milczenia administracji wykonawca ma rok, licząc od dnia, w którym decyzja organu powinna zostać podjęta.

Wykonawca może również ubiegać się o odszkodowanie w związku ze szkodą, jaką poniósł na skutek naruszenia przez zamawiającego przepisów o zamówieniach publicznych. W pierwszej kolejności przedsiębiorca powinien zażądać takiego odszkodowania od samego zamawiającego, w ramach wstępnego postępowania odwoławczego. W przypadku, kiedy jego żądanie spotka się z odmową, może wystąpić do sądu administracyjnego o przyznanie odszkodowania.

[1] Ley 30/2007 de Contratos del Sector Público 
[2]  Ley 31/2007 sobre procedimientos de contratación en los sectores del agua, la energía, los transportes y los servicios postales 
[3] Boletin Oficial del Estado, c/Trafalgar, 27 28003-Madrid







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz