W art. 2 pkt 3
ustawy Prawo zamówień publicznych zawarta została definicja kierownika
zamawiającego. Zgodnie z tym przepisem przez kierownika zamawiającego należy
rozumieć osobę lub organ, który - zgodnie z obowiązującymi przepisami, statutem
lub umową - jest uprawniony do zarządzania zamawiającym, z wyłączeniem
pełnomocników ustanowionych przez zamawiającego.
Zgodnie z
poglądami doktryny definicja kierownika zamawiającego jednoznacznie odsyła do
przepisów określających status i regulujących organizację danego zamawiającego,
przy czym pod uwagę będą brane nie tylko przepisy ustaw i rozporządzeń, ale
także aktów wewnętrznych, a w przypadku podmiotów prawa prywatnego - również
umów. Kierownikiem zamawiającego - w zależności od przepisów ustrojowych
dotyczących danego podmiotu (zamawiającego) - jest osoba fizyczna (np.
kierownik urzędu) lub organ kolegialny (np. zarząd, rada).
W ustawie z
dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U z 2001 r. nr 142 poz.
1591 z późn. zm.) w art. 2 ust. 2, ustawodawca wskazał, iż gmina posiada
osobowość prawną czyli zgodnie z definicją legalną zawartą w ustawie Prawo
zamówień publicznych, zamawiającym będzie gmina.
Gmina działa
przez swoje organy, którymi są:
1. Rada gminy,
która zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, jest organem
stanowiącym i kontrolnym. Zakres kompetencji przewidzianych dla rady gminy
zawiera art. 18 ust. 2 w/w ustawy, jednakże podstawową rolą tego organu będzie
podejmowanie uchwał i kontrola ich realizacji.
2. Wójt
(burmistrz, prezydent miasta), jak wskazuje art. 30 ust. 1 ustawy o samorządzie
gminnym wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone przepisami
ustawy. Wójt pełni jednocześnie funkcję kierownika urzędu gminy (art.33 ust.3
w/w ustawy), który jest aparatem pomocniczym przy pomocy, którego wójt wykonuje
ciążące na nim obowiązki. Odrębny przepis w/w ustawy, w art. 46 ust. 1)
reguluje również kwestię składania oświadczeń woli w imieniu gminy w zakresie
zarządu mieniem. Do składania takich oświadczeń jest uprawniony, jednoosobowo,
wójt (analogicznie burmistrz, prezydent) albo upoważniony przez wójta zastępca
wójta, samodzielnie lub też z inną upoważnioną przez wójta osobą.
Zgodnie z
definicją legalną zawartą w ustawie Pzp, kierownikiem zamawiającego, będzie
więc wójt (burmistrz, prezydent).
Podobne
rozwiązania prawne zostały przewidziane w zakresie innych szczebli
administracji. W tym kontekście zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy Pzp
kierownikiem zamawiającego w powiecie będzie zarząd powiatu reprezentowany
przez upoważnionych członków. Nieco inaczej kwestia zamawiającego i kierownika
zamawiającego będzie wyglądać jeżeli zamówienie będzie dotyczyć bieżących
potrzeb urzędu, w tym przypadku starostwa. Zamawiając na potrzeby urzędu np.
materiały biurowe, zamawiającym będzie starostwo powiatowe a kierownikiem
zamawiającego, natomiast, starosta.
Zasadniczo
zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 Pzp za przygotowanie i przeprowadzenie
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego odpowiada kierownik
zamawiającego. Jednak już ustęp 2 niniejszego artykułu wskazuje, że kierownik
zamawiającego może powierzyć w formie pisemnej wykonywanie zastrzeżonych dla
siebie czynności i osoby te odpowiadają za przygotowanie i przeprowadzenie
postępowania w takim zakresie, w jakim powierzono im wykonywanie konkretnych
czynności.
Odpowiedzialność
za przygotowanie oraz przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia
ponosi kierownik zamawiającego oraz, jeśli występują, inne osoby w zależności
od zakresu, w jakim powierzono im czynności związane z postępowaniem lub
czynności potrzebne do przygotowania postępowania. Kierownik podmiotu
dokonującego zamówienia może powierzyć w formie pisemnej wykonywanie czynności,
które są zastrzeżone dla niego pracownikom tego podmiotu. Przepisy szczególne
mogą przewidywać, że odpowiedzialność ponosić będzie inny organ niż kierownik
zamawiającego. Do zakresu tej odpowiedzialności stosuje się odpowiednio zasady
dotyczące kierownika zamawiającego. W ramach obowiązków takich podmiotów mieści
się m. in. obligatoryjne powołanie komisji przetargowej, jeżeli wartość
zamówienia jest równa co najmniej kwotom określonym w rozporządzeniu Prezesa
Rady Ministrów (opisane odrębnie) albo jej fakultatywnie powołanie, gdy wartość
zamówienia jest niższa. Komisja taka jest zespołem pomocniczym kierownika
zamawiającego. Zamawiający ma również obowiązek opisać przedmiot zamówienia w
sposób jednoznaczny i wyczerpujący, używając dostatecznie dokładnych i zrozumiałych
określeń oraz nie utrudniający uczciwej konkurencji. Jeśli wykonawca otrzymał
od zamawiającego specyfikację istotnych warunków zamówienia, zamawiający ma
obowiązek wyjaśnienia ich treści w określonym przez prawo terminie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz