poniedziałek, 5 maja 2014

Klauzula waloryzacyjna w umowach w sprawie zamówień publiczych


Zgodnie z treścią przepisu art. 144 ustawy Prawo zamówień publicznych, zamawiający w porozumieniu z wykonawcą mogą zmienić umowę o zamówienie publiczne w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, gdy konieczność wprowadzenia takich zmian wynikła z okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawierania umowy, lub zmiany te są korzystne dla zamawiającego. Ustawa zasadniczo nie wprowadza więc zakazu wprowadzania waloryzacji wynagrodzenia należnego wykonawcy zamówienia publicznego.


Zasady waloryzacji powinny jednak, jako istotne postanowienia umowy, zostać określone już na etapie wyboru wykonawcy zamówienia publicznego. Stosowanie tejże klauzuli jest zgodne z przepisami ustawy pod warunkiem, że zamawiający przewidział możliwość jej zastosowania we wzorze umowy, ogólnych warunkach umowy albo istotnych postanowieniach umowy, zawartych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Wprowadzenie do tekstu zawieranej umowy po wyborze oferty lub wprowadzenie jej aneksem do już zawartej umowy nie jest możliwe. Wynika to przede wszystkim z tego, iż zmiana taka naruszyłaby zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania uczestników postępowania.Przewidując możliwość waloryzacji wynagrodzenia należnego wykonawcy zamówienia publicznego zamawiający zmniejsza ryzyka biznesowe po stronie wykonawcy, który może zaoferować korzystniejsze ceny realizacji zamówienia, gdyż nie musi dokonywać estymacji kosztów realizacji zamówienia. W konsekwencji zamawiający przez cały okres realizacji zamówienia płaci rynkowe ceny za realizację przedmiotu umowy - wykonawcy nie muszą asekurować się podnoszeniem cen w początkowej fazie realizacji zamówienia w celu pokrycia na przykład kosztów wynikających z przewidywanej inflacji, czy zmiany kursu walut. Klauzule waloryzacyjne muszą być oparte na obiektywnych przesłankach, aby nikt nie mógł zarzucić uznaniowości przy zwiększaniu wynagrodzenia wykonawcy. Należy zaznaczyć że zamawiający podlegający rygorom ustawy o finansach publicznych powinni w klauzulach waloryzacyjnych wpisywać ich górną granicę, tak aby ewentualnie na skutek zastosowania klauzul waloryzacyjnych nie przekroczyć kwot zawartych w uchwale budżetowej lub planie finansowym.

Zgodnie z art. 44 ust. 1 ustawy o finansach publicznych wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokościach ustalonych w:
- ustawie budżetowej,
- uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego,
- planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych.

Najczęściej spotykanymi w obrocie prawnym klauzulami waloryzacyjnymi są:
  • klauzule walutowe – za miernik wartości przyjmują walutę inną niż ta, w której wyrażone jest zobowiązanie,
  • klauzule towarowe – za miernik wartości przyjmują cenę określonego towaru,
  • klauzule indeksowe – za miernik wartości przyjmują wartość powszechnie znanego wskaźnika np. inflacji,
  • klauzula złota – za miernik wartości przyjmuje cenę złota,
  • klauzula uposażenia – za miernik wartości przyjmuje np. minimalne wynagrodzenie.
W umowach w sprawie zamówień publicznych rzadko klauzule waloryzacyjne są spotykane i występują najczęściej jako klauzule indeksowe lub walutowe. Automatyczne klauzule cenowe najczęściej występują w postaci klauzul indeksacyjnych opartych na wskaźnikach zmian cen. Zastosowany wskaźnik waloryzacji powinien być: niezależny od stron umowy, jednoznaczny, łatwo dostępny .

Zapis przykładowy który może zostać wprowadzony do umowy: 

Wynagrodzenie wykonawcy  z tytułu realizacji przedmiotu umowy, zostanie zwiększone zgodnie ze zmianami wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych publikowanego przez Główny Urząd Statystyczny za okres 12 miesięcy realizacji umowy. 

Strony zawartej umowy mogą również zmienić jej treść w wyniku waloryzacji sądowej. Taka zmiana umowy w sprawie zamówienia publicznego może być podyktowana np. nadzwyczajną zmianą stosunków (rebus sic stantibus), uregulowaną w art. 357 1 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli z powodu nadzwyczajnej zmiany stosunków spełnienie świadczenia byłoby połączone z nadmiernymi trudnościami albo groziłoby jedne z ze stron rażącą stratą, czego strony nie przewidywały przy zawarciu umowy, sąd może po rozważeniu interesów stron, zgodnie z zasadami współżycia społecznego, oznaczyć sposób wykonania zobowiązania, wysokość świadczenia lub nawet orzec o rozwiązaniu umowy. Z punktu widzenia art. 357 1 Kodeksu cywilnego, konieczność zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego uzależniona jest od zajścia kilku przesłanek. Trzeba ustalić, kiedy umowa została zawarta i na ten dzień ocenić, czy rzeczywiście okoliczności powodujących konieczność jej zmiany nie można było przewidzieć.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz