środa, 21 maja 2014

E-faktura w systemie zamówień publicznych, jako przejaw e-procurement oraz Green Public Procurement


Dyrektywa 2014/55/EU[1], uchwalona została 16 kwietnia 2014 roku, natomiast jej opublikowanie nastąpiło 6 maja 2014 roku[2]. Wspomniana dyrektywa swoim zakresem przedmiotowym normuje zagadnienie e-faktur w systemie zamówień publicznych. Kwestia e-faktur stanowi jednocześnie emanację szerszej polityki unijnej w zakresie zamówień publicznych, a mianowicie: e-procurement, czyli elektronicznych metod komunikowania się zamawiających z wykonawcami oraz GPP, tzw. zielonych zamówień publicznych, tzn. zamówień publicznych realizujących także cele polityki zrównoważonego rozwoju w tym polityki ochrony środowiska. 

Dyrektywa wyznacza kolejną metodę, dzięki której jednocześnie istnieje możliwość realizowania, podstawowych zadań systemu zamówień publicznych, generowania oszczędności przez efektywne wydatkowanie środków publicznych z realizacją również innych celów polityki unijnej bez uszczerbku dla obu. Ochrona środowiska jest jedną z ważniejszych zalet faktury elektronicznej. Przedsiębiorstwa oferujące e-faktury prowadzą szereg działań na rzecz tego rozwiązania, nierzadko włączając elektroniczne fakturowanie w realizowaną przez firmę strategię zrównoważonego rozwoju. Ewolucja systemu fakturowania z formy tradycyjnej (papierowej) do formy elektronicznej, ma przynieść znaczące oszczędności, dane szacunkowe wskazują, że w kontekście transgranicznym, zmiana może przynieść oszczędności rzędu 2,3 mld euro.                           
                               
Dyrektywa zakłada, że elektroniczne fakturowanie stanie się standardem w zamówieniach publicznych, poprzez wyeliminowanie niepewność prawnej, nadmiernej złożoność a także zminimalizuje dodatkowe koszty operacyjne ponoszone przez podmioty gospodarcze, które są zmuszone stosować różne e-faktury w poszczególnych państwach członkowskich. Przepisy dyrektywy przewidują przygotowanie przez Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN) odpowiedniej normy. Następnie opracowana przez europejską organizację normalizacyjną norma dotycząca fakturowania elektronicznego zostanie poddana testom pod kątem jej praktycznego stosowania przez użytkownika końcowego oraz konsultacjom z Parlamentem Europejskim i rządami krajowymi. Końcowa norma będzie obowiązywała wszystkie państwa UE, zobowiązać kraje członkowskie do zapewnienia, aby zamawiający uwzględniały odbiór faktur elektronicznych spełniających wspomnianą normę europejską. Dzięki temu mają poprawić się warunki funkcjonowania rynku wewnętrznego.          
    
W chwili obecnej, część państw członkowskich posiada krajowe przepisy dotyczące elektronicznego fakturowania, a niektóre z nich wprowadziły obowiązek elektronizacji faktur przy udzielaniu zamówień publicznych. Istnienie wielu narodowych systemów elektronicznego fakturowania opartych o krajowe standardy powoduje, komplikacje i zwiększa koszty ponoszone przez wykonawców, szczególnie w przypadku zamówień przekraczających granice narodowe, co ostatecznie skutkuje fragmentacją rynku wspólnotowego. W Europie elektroniczne faktury są bardzo popularną formą regulowania rozliczeń w zamówieniach publicznych. W większości państw europejskich coraz częściej rezygnuje się z tradycyjnej metody wystawiania faktur na rzecz elektronicznych form rozliczeń. Liczba e-faktur rośnie, a liderami w tej kwestii są kraje skandynawskie, Szwajcaria, Słowenia i Estonia. Przoduje w tej dziedzinie Finlandia, w której to skanowanie faktur w administracji publicznej rozpoczęło się już w 2005 roku. W tej chwili już około 80% przedsiębiorstw w tym kraju stosuje e-faktury.          

W Polsce nie zostały wprowadzone przepisy obligujące stosowanie e-faktur w systemie zamówień publicznych jednakże zgodnie z obowiązującymi regulacjami istnieje możliwość posługiwania się fakturami elektronicznymi pomiędzy stronami umowy o zamówienia publiczne. Zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z dnia 14 lipca 2005 roku w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, zrównuje się prawnie z fakturą tradycyjną, czyli papierową. Od 01.01.2011 obowiązuje nowe Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17.12.2010 w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej. Rozporządzenie to kreuje bardziej liberalne regulacje niż poprzednio obowiązuje, ponieważ pozostawia podatnikowi swobodę w zakresie sposobu zapewnienia autentyczności i integralności e-faktury. Pod względem danych, jakie powinny znaleźć się na dokumencie, e-faktury nie różnią się od papierowych odpowiedników. Każda z nich powinna zawierać wszystkie elementy, wymienione w rozporządzeniu Ministerstwa Finansów z 11 grudnia 2012. Są to m.in. imiona i nazwiska albo nazwy nabywcy i sprzedawcy, numery NIP obu stron transakcji, nazwa towaru lub usługi, data wystawienia, czy numer identyfikujący fakturę. Faktury mogą być wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej, pod warunkiem zapewnienia:
  • autentyczności pochodzenia faktury,
  • integralności treści,
  • czytelności faktury.
Jak wynika z raportu PKPP Lewiatan „E-faktury w Polsce W Polsce wystawia się obecnie ok. 1,5 mld faktur rocznie. Szacuje się, że zaledwie 8-11 proc. rachunków jest przesyłanych elektronicznie. Reszta to tradycyjne, papierowe faktury - drukowane i wysyłane pocztą. Taki wynik daje nam jedno z ostatnich miejsc w Europie. Wyprzedzają nas nie tylko zachodnie gospodarki, ale także Węgry, Czechy czy Litwa. 8-11 proc.[3]. Obecna sytuacja koresponduje z praktykami społecznymi, albowiem pomimo iż  88 proc. respondentów słyszało o e-fakturach, to korzysta z nich tylko co czwarty, a ponad połowa nie chce otrzymywać takich dokumentów.[4]             

Nowa regulacja wynikająca z dyrektywy 2014/55/EU zapewne zmieni obecne statystyki i przyczyni się do szerokiego wykorzystywania e-faktur. Jeżeli testy i formalne konsultacje przebiegną pomyślnie, nie później niż od 27 listopada 2018 r. wszystkie e-faktury zgodne z normą przygotowaną przez Europejski Komitet Normalizacyjny będą musiały być akceptowane przez organy publiczne w całej UE. Truizmem należy nazwać, konstatację wskazującą, że wprowadzenie stosownej zmiany przyczyni się do poprawy praktyki na rynku zamówień publicznych, który ma ogromne znaczenie gospodarcze zarówno dla poszczególnych krajów jak i całej wspólnoty.


[1] Directive 2014/55/EU of the European Parliament and of the Council of 16 April 2014 on electronic invoicing in public procurement  
[2] http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=OJ:JOL_2014_133_R_0001
[3] http://www.mg.gov.pl/node/15840 oraz http://konfederacjalewiatan.pl/efaktura
[4] http://www.forbes.pl/e-faktury-nadal-nie-budza-zaufania-polakow,artykuly,170600,1,1.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz