W treści ustawy prawo
zamówień publicznych, pomimo regulacji instytucji wadium, pojęcie to nie
zostało zdefiniowane. Należy więc uznać iż pojęcie to jest tożsame z
użytym pojęciem w art. art. 704 § 1 k.c. Jednakże ustawa prawo
zamówień publicznych określa zasady ustalania wysokości wadium, formy jego wnoszenia
oraz zasady zwrotu i zatrzymania wadium przez zamawiającego.
Ustawa wprowadza
obligatoryjne żądanie wadium w przypadku gdy wartość zamówienia jest równa lub
przekracza kwoty progów unijnych oraz fakultatywne w przypadku jeżeli wartość
jest mniejsza. Zamawiający określa samodzielnie wysokość wadium jaką obowiązany
jest wnieść wykonawca, jednakże nie może ona przekraczać trzech procent
wartości zamówienia. Obowiązek wniesienia wadium zamawiający podaje w SIWZ oraz
w ogłoszeniu. Podstawową funkcją wadium jest zabezpieczenie oferty, dlatego też
powinno zostać ono wniesione przed upływem terminu składania ofert.
Zamawiającemu nie przysługuje uprawnienie do odmiennego uregulowania tej
kwestii np. poprzez wskazanie terminu wcześniejszego. Wadium musi zostać wniesione
na cały okres związania ofertą, w przeciwnym razie oferta będzie wykluczona na
podstawie art. 24 ust. 2 pkt 2 p.z.p.. Zamawiający w ustawowo wymienionych
przypadkach przysługuje uprawnienia do zwrócenia się do wykonawcy o
przedłużenie ważności wadium, albo wniesienie wadium na pozostały okres.
Zgodnie z art. 85 ust. 2 p.z.p. wykonawca samodzielnie albo na wniosek
zamawiającego może przedłużyć ważność wadium jednakże maksymalnie na okres
sześćdziesięciu dni. Przedłużenie wadium związane jest z okresem związania
ofertą przez wykonawcę, w przypadku gdy przedłużenie następuje po wyłonieniu
najkorzystniejszej oferty, obowiązek ten dotyczy tylko wykonawcy którego oferta
została wyłoniona. Drugim przypadkiem, przedłużenia okresu ważności wadium,
jest zawieszenie postępowania w wyniku wniesienia odwołania przez wykonawcę
(art. 184 p.z.p.) W takim wypadku zamawiający ma obowiązek zwrócenia się do
wykonawców o przedłużenie wadium na okres wymagany ze względu na zabezpieczenie
postępowania.
Ustawa p.z.p. w art.
45 ust. 6 precyzyjnie wskazuje enumeratywny katalog form, w jakich
istnieje możliwość wniesienia wadium, wybór formy wniesienia wadium należy do
wykonawcy i zamawiający nie może ograniczać tego uprawnienia w żaden sposób,
przede wszystkim poprzez zapis w SIWZ[1].
Ustawowe formy
wniesienia wadium:
1.
w formie pieniężnej, przelewem na wskazany przez zamawiającego numer rachunku
bankowego
2.
poręczenia bankowego lub poręczenia pieniężnego spółdzielczej kasy
oszczędnościowo- kredytowej
3.
gwarancji bankowej
4.
gwarancji ubezpieczeniowej
5.
poręczenia podmiotów wymienionych w ustawie z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu
Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Ustawa wymienia podmioty, którym
Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości udzieliła pomocy finansowej przeznaczonej na
powiększenie wyodrębnionego księgowo funduszu, z którego ten podmiot udziela
poręczeń lub gwarancji spłaty kredytów lub pożyczek. W wyniku zawarcia umowy
poręczenie pomiędzy tymi podmiotami a zamawiającym następuje udzielenia wadium.
Zamawiający dokonuje zwrotu wadium wszystkim wykonawcą, z
wyłączeniem wykonawcy wybranego, niezwłocznie po wyborze najkorzystniejszej
oferty[2]. Wybrany wykonawcy uzyska zwrot wadium w
momencie podpisania umowy i w razie zawarcia takiego wymogu przez
zamawiającego, dokonaniu wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy.
Zgodnie z art. 148 ust. 4 p.z.p. jeżeli wadium zostało wniesione w pieniądzu
wykonawca może wyrazić zgodę na zaliczenie wadium na poczet zabezpieczenia
należytego wykonania umowy. W przypadku wniesienia wadium w formie pieniężnej
ustawodawca w art. 46 ust. 4 p.z.p. określił dokładnie jaka kwota ma być
zwrócona wykonawcom. Kwota podlegająca zwrotowi jest równa wysokości
wniesionego wadium powiększona o odsetki wynikającymi z umowy rachunku
bankowego, na którym kwota była przechowywana, jednakże pomniejszenie tej kwoty
następuje o koszty prowadzenia rachunku bankowego oraz wysokość prowizji
bankowej pobieranej tytułem przelewu pieniędzy na rachunek bankowy wskazany
przez
wykonawcę.
Ze względu na swój cel wadium może zostać zatrzymane przez zamawiającego w
ściśle określonych ustawą okolicznościach. Zgodnie z treścią art. 46 ust. 5
p.z.p. zamawiający ma prawo zatrzymać wadium w przypadku gdy wykonawca którego
oferta została wybrana:
1.
odmówi podpisania umowy na warunkach określonych w ofercie
2.
nie wniesie wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy
3. pomimo
wezwania go przez zamawiającego nie dokonał uzupełnienia dokumentów, oświadczeń
lub pełnomocnictw
lub gdy zawarcie umowy stało się
niemożliwe z przyczyn leżących po stronie wykonawcy. Zaspokojenie interesu
zamawiającego poprzez zatrzymanie wadium następuje poprzez złożenie pisemnego
oświadczenia skierowanego do wykonawcy o zatrzymaniu wadium lub skierowaniu
pisemnego żądania zapłaty do odpowiedniego gwaranta lub poręczyciela[3].
[1] Ł. Leszczyński, Konsorcjum w zamówieniach
publicznych. Zam. Pub. Dor. 2012/5 s.72.
[2] J. Balcerowicz, Wadium, Zam. Pub. Dor. 2011/3
s.78.
[3] K. Padrak, Instytucja wadium na tle przepisów
Kodeksu cywilnego i Prawa zamówień publicznych, Zam. Pub. Dor. 2008/11 s.39.
Bardzo ciekawy wpis. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń