Zapewnienie
bezstronności oraz przestrzeganie zasady obiektywizmu przez zamawiającego
zostało zagwarantowane przepisem art. 7 ust. 2 Pzp. Wskazana regulacja nakłada obowiązek
ażeby, wszelkie czynności związane z przygotowaniem oraz przeprowadzeniem
postępowania o udzielenie wykonywały osoby zapewniające bezstronność
i obiektywizm. Omawiana ma swoje źródło i w związku z tym jest znaczeniowo
powiązana z zasadą równości. Zasada bezstronności dotyczy jednak w większym
stopniu osób wykonujących pewne czynności a nie zamawiającego jako podmiotu.
Postępowanie powinno być prowadzone w sposób przejrzysty. W związku z tym osoby
zaangażowane w przygotowanie oraz prowadzenie postępowania po stronie
zamawiającego powinny zachować bezstronność. Obiektywizm należy rozumieć jako
ocenianie w sposób zgodny ze stanem faktycznym, niezależnie od własnych opinii,
uczuć i interesów[1].
Natomiast definicja bezstronności wskazuje na konieczność zdystansowania się od
osobistych preferencji. Ocena ofert lub wniosków powinna opierać się na
obiektywnych kryteriach określonych w postępowaniu. Dyrektywa nakłada obowiązek
aby w postępowaniu nie brały udziału osoby związane w jakikolwiek sposób z wykonawcą.
Zamawiający obowiązany jest wykluczyć takie osoby z postępowania. Taka
regulacja gwarantuje iż po stronie zamawiającego będą brać udział pracownicy
którzy nie będą kierować się pobudkami indywidualnymi w ocenie ofert,
mającej kluczowe znaczenie dla wyniku postępowania. Pracownik nie będący
osobiście zainteresowanym wynikiem daje gwarancję obiektywnej oceny ofert, a
tym samym umożliwia wybranie oferty najkorzystniejszej, najbardziej oszczędnej
dla budżetu. Ewentualny brak zachowania obiektywizmu i bezstronności osób
wpływałby negatywnie na zachowanie uczciwej konkurencji i równości traktowania
wykonawców. Przedmiotowa zasada wynikająca wprost z przepisów Pzp, jest
tożsama tak samo nazywanej zasadzie wyrażonej przepisami procedury
administracyjnej, regulującymi postępowanie administracyjne w sprawach
indywidualnych zakończonych wydaniem decyzji administracyjnej. Zbieżność, nie
jest przypadkowa, a bowiem to właśnie jednostki sektora publicznego należą do
największej grupy wśród zamawiających i wskazane jest stosowanie jednakowych
zasad w przypadku postępowań typowych jak i postępowań w sprawie zamówień
publicznych. Podobną regulację odnajdujemy w art. 8 Europejskiego Kodeksu
Dobrej Administracji[2],
zobowiązującym wszystkich urzędników Unii Europejskiej do działania
bezstronnego i niezależnego.
Wskazany art. 7 ust.
2 Pzp należy rozpatrywać łącznie z art. 17 Ustawy wskazującym na konkretne
przesłanki wyłączenia osoby wykonującej czynności w postępowaniu o udzielenia
zamówienia. Do osób wykonujących czynności w postępowaniu, należy zaliczyć
kierownika zamawiającego, pracowników zamawiającego, którym kierownik powierzył
pisemnie wykonanie zastrzeżonych dla siebie czynności, członków komisji
przetargowej, biegłych i inne osoby wykonujące czynności w postępowaniu o
udzielenie zamówienia
Wyłączenie
poszczególnych osób następuje w przypadku gdy:
1.
ubiegają się oni o udzielenie tego zamówienia. Uzasadnienie wykluczenia osoby
która ubiega się jako wykonawca o zamówienie odnajdujemy w nieuprawnionym
uprzywilejowaniu jej w stosunku do pozostałych uczestników. Zaistnienie
sytuacji w której ta sama osoba ma podwójny wpływ na wynik postępowania,
występując zarówno jako osoba wykonująca czynności w postępowaniu oraz jako oferent
świadczeń mogło doprowadzić by do sytuacji w której konkretna osoba
przygotowałaby zamówienie dla samej siebie. Nawet przy zachowaniu maksymalnego
poziomu profesjonalizmu oraz obiektywizmu wydaje się że sytuacja taka co
najmniej wzbudzała by podejrzenia o patologie systemu. Osiągnięcie celów
postępowania mogłoby byś pozorne, ponieważ wynik z góry byłby przesądzony.
2.
pozostają w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w
linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego
stopnia lub są związane z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z
wykonawcą, jego zastępcą prawnym lub członkami organów zarządzających lub
organów nadzorczych wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia.
W tym wypadku
wyłączeniu od udziału w postępowaniu po stronie zamawiającego podlega osoba,
którego:
a) małżonek,
b) krewni w linii
prostej, tj. dziadek, babka, ojciec, matka, wnuk, syn czy córka,
c) krewni w linii
bocznej jak: brat, siostra
d) powinowaci tj.
krewni małżonka w linii prostej oraz bocznej do drugiego stopnia,
e) osoba związana z
nią węzłem przysposobienia, opieki lub kurateli, stosunek ten należy
rozpatrywać wedle przepisów ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks
rodzinny i opiekuńczy[3]
Uzasadnienie wyłączenia
osoby która pozostaje w bliskich relacjach z wykonawcą, członkiem władzy
zarządzającej lub organu wykonawczego wykonawcy jest tożsame z uzasadnieniem
wyłączeniem w przypadku zaistnienia pierwszej przesłanki. Sam fakt, iż małżonek
pracownika, który wykonywał czynności w postępowaniu po stronie zamawiającego
pracuje dla wykonawcy nie stanowi podstawy do wyłączenia[4]
3.
przed upływem 3 lat od dnia wszczęcia postępowania o udzielenie
zamówienia pozostawały w stosunku pracy lub zlecenia z wykonawcą lub były
członkami organów zarządzających lub organów nadzorczych wykonawców
ubiegających się o udzielenie zamówienia. W przypadku zaistnienia okoliczności
w której pracownik zamawiające w okresie trzech lat o wszczęcia postępowania
był zatrudniony u wykonawcy musi on zostać wyłączony. Stosunek pracy należy
rozumieć zgodnie z regulacją kodeksu pracy[5], stosunek zlecenia kodeks cywilny[6] a członkowstwo w
organach zarządzających i nadzorczych reguluje Kodeks spółek handlowych[7]. W przypadku wykonawcy zagranicznego stosownych
regulacji prawnych należy szukać w przepisach kraju siedziby wykonawcy.
Kluczowe znaczenie w związku z zakreśleniem temporalnym wyłączenia wykonawcy ma
moment który uznawany jest przez Ustawę za chwilę wszczęcia postępowania. Art.
40 ust. 1 Pzp wskazuje, chwilę która należy uznać za moment wszczęcia
postępowania w przypadku przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego i
dialogu konkurencyjnego, negocjacji z ogłoszeniem (art. 55 ust.1 Pzp w związku
z wskazanym przepisem) jest nią zamieszczenie ogłoszenia w miejscu
publicznie dostępnym, w siedzibie zamawiającego lub na jego stronie
internetowej. W przypadku negocjacji z ogłoszeniem chwilą tą jest
przekazanie wybranym wykonawcą zaproszenia do negocjacji (art. 63 ust. 1 Pzp).
Zgodnie z art. 71 ust. 1 Pzp w zastosowania trybu zapytania o cenę
zamawiający wszczyna postępowanie zapraszając wykonawców do składania ofert,
natomiast w przypadku trybu licytacji elektronicznej, zgodnie z art. 75 ust. 1
Ustawy, za moment wszczęcia postępowania uważa się zamieszczenie ogłoszenia
BZP, na swojej stronie internetowej oraz stronie, na której będzie
prowadzona licytacja.
4.
pozostają z wykonawcą w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to
budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności tych osób. Wspomniana
kategoria wyłączeń odwołuje się do zwrotu nieostrego, który nakazuje
każdorazową interpretację okoliczności konkretnej sprawy. Taki sposób
określenia uzasadniony jest chęcią objęcia wszelkich innych okoliczności
mogących stanowić zagrożenia dla omawianej zasady. Związek, nie mieszczący się
w ramach innych samoistnych przesłanek, musi być na tyle silny, że występuje
możliwość nieobiektywnego postępowania pracownika. Do wykluczenie osoby na tej
podstawie wystarczające jest wystąpienie uzasadnionych obiektywnie wątpliwości,
nie jest konieczne przeprowadzenie dowodu na tę okoliczność. Wspomniana
okoliczność powinna być więc uprawdopodobniona a nie udowodniona.
5.
zostały prawomocnie skazane za przestępstwo popełnione w związku z
postępowaniem o udzielenie zamówienia, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo
przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu
osiągnięcia korzyści majątkowych. Wskazane przestępstwa są przedmiotowo
uregulowane w kodeksie karnym[8].
Zakaz wykonywania czynności związanych z zamówieniem obowiązuje do czasu
zatarcia skazania. Terminy zatarcia skazania uregulowane są przepisami
105-107 kodeksu. Katalog przyczyn wyłączenia jest szeroki. Ustawodawca
nakazuje wyłączyć z postępowania osoby, osoby które miały lub mają związek z
wykonawcami, ale także te, które na skutek popełnienia wymienionych w ustawie
przestępstw nie dają rękojmi bezstronności.
Wprowadzenie
szerokiego katalogu osób w których podlegają wyłączeniu ma zapewnić obiektywizm
i bezstronność prowadzonego postępowania. Podobne rozwiązania gwarantujące
bezstronność osób dokonujących doniosłe prawnie czynności odnajdujemy m.in. w
kodeksie postępowania administracyjnego[9], w którym art. 24 stanowi o wyłączeniu
pracownika a art. 25 reguluje wyłączenie organu. W celu zagwarantowania
przestrzegania przez osoby biorące udział w postępowaniu zasady bezstronności
Ustawa nakłada na ten krąg osób obowiązek złożenia pisemnego oświadczenie o
braku lub istnieniu okoliczności które skutkują wyłączeniem. Oświadczenie
składane jest pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania.
W przypadku podjęcia
czynności przez osobę podlegającą wyłączeniu po powzięciu przez nią wiadomości
o okolicznościach skutkujących wyłączeniem, czynności powtarza się, z wyjątkiem
otwarcia ofert oraz innych czynności faktycznych niewpływających na wynik
postępowania.
Przedmiotowa zasada
odnajduje swoje odbicie także w innych przepisach Pzp. Wyłączeniu zgodnie z
art. 162 ust. 1 podlega kontrolujący jeżeli:
1.
uczestniczył w kontrolowanym postępowaniu lub czynnościach bezpośrednio
związanych z jego przygotowaniem po stronie zamawiającego lub wykonawcy;
2.
pozostaje w związku małżeńskim, faktycznym pożyciu albo w stosunku
pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa
w linii bocznej do drugiego stopnia albo jest związany z tytułu
przysposobienia, opieki lub kurateli z osobą występującą w kontrolowanym
postępowaniu po stronie zamawiającego lub wykonawcy, jego zastępcą prawnym lub
członkami władz osób prawnych ubiegających się o udzielenie kontrolowanego
zamówienia;
3.
przed upływem 3 lat od dnia wszczęcia kontrolowanego postępowania
pozostawał w stosunku pracy lub zlecenia z zamawiającym lub wykonawcą albo był
członkiem władz osób prawnych ubiegających się o udzielenie kontrolowanego
zamówienia;
4.
pozostaje z osobą występującą w kontrolowanym postępowaniu po stronie
zamawiającego lub wykonawcy w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to
budzić uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.
Regulacje odnoszące
się do wyłączenia kontrolującego pracownika Urzędu są zbliżone do uregulowań
odnoszących się do wyłączenia osób biorących udział w postępowaniu po stronie
zamawiającego, jednakże nie muszą składać odpowiedniego pisemnego oświadczenia,
ale obowiązani są poinformować Prezesa o zaistniałych przesłankach powodujących
wyłączenie z udziału w kontroli. Prezes wydając postanowienie rozstrzyga o
wyłączeniu pracownika. Prezes, jeżeli jest mu znana okoliczność rzutująca na
zachowanie obiektywizmu pracownika, powinien z urzędu podjąć odpowiednie
działania w celu wyłączenia kontrolującego. Ponadto w przepisach regulujących
wyłączenie pracownika Urzędu przewidziano tego rodzaju czynność w stosunku do
pracownika pozostającego w faktycznym pożyciu np. konkubinacie. Osoba powiązana
taką więzią z wykonawcą może być bowiem tak samo nieobiektywna jak
współmałżonek. Tak skonstruowanej przesłanki wyłączenia nie odnajdujemy w
przypadku wyłączenia osoby biorącej udział w postępowaniu po stronie
zamawiającego, co rodzi konieczność odwoływania się do przesłanki pozostawania
z wykonawcą w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić
uzasadnione wątpliwości co do bezstronności tych osób. Różnorodne uregulowanie
podobnych sytuacji, nie odnajduje uzasadnienie, w związku z czym należy
postulować ujednolicenie regulacji.
[1] Definicja obiektywizmu przedstawiona w słowniku
PWN, http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=2569460, dost. el.
2 października 2013 roku.
[2] Europejski Kodeks dobrej administracji przyjęty przez
Parlament Europejski w dniu 6 września 2001 r.
[3] Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i
opiekuńczy (Dz. U. z 1964 r. Nr 9, poz. 59 z późn. zm.)
[4] Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 17
grudnia 2002 r. sygn. akt V Ca 1851/02 opublikowane w Zamówienia publiczne w
orzecznictwie. Zeszyty orzecznicze Nr 2, Warszawa 2003
[5] Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy
(Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.)
[6] Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny
(Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.)
[7] Ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek
handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.)
[8] ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny
(Dz. U. z 1997 r. Nr 88, poz. 553 z późn. zm.,)
[9] Ustawa
z dnia 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń