niedziela, 10 listopada 2013

Odstąpienie od umowy w sprawie zamówienia publicznego


Odstąpienie od umowy, jest zgodnie z jednolitym stanowiskiem doktryny jednostronną czynnością prawną a jej treść przejawia się w kompetencji do unicestwienia istniejącego stosunku prawnego poprzez złożenie drugiej stronie oświadczenia woli. Zgodnie z przepisami p.z.p. jedynie zamawiającemu służy prawo do odstąpienia od umowy, jednakże SN[1] wyraził pogląd iż wykonawca może odstąpić od umowy na podstawie przepisów k.c. normujących to zagadnienie. Wykonawca pozbawiony jest uprawnień wynikających z art. 145 ustawy p.z.p., chociażby spełnione zostały przesłanki umożliwiające odstąpienie od umowy[2]. Dodatkowo wykonawcy nie przysługuje z tytułu odstąpienia przez zamawiającego roszczenie odszkodowawcze, jednakże ma on prawo do wynagrodzenia należnego tytułem wykonanej części umowy[3]. W przypadku nieprawidłowego odstąpienia od umowy przez zamawiającego, bezpodstawnie powołując się na przesłanki wymienione w art. 145 p.z.p. popada tym samym w zwłokę.   


Podstawowym celem wprowadzenia możliwość odstąpienia od umowy przez zamawiającego jest ochrona interesu publicznego przed realizacją świadczeń zbędnych. Ustawodawca kreując możliwość odstąpienia od umowy, w przypadku umów w sprawie zamówień publicznych wskazał trzy przesłanki które muszą zaistnieć by możliwym było złożenie takowego oświadczenia woli. Wskazane przesłanki muszą wystąpić kumulatywnie, a niezaistnienie chociaż jednej z nich uniemożliwia odstąpienie od umowy.           
Pierwszą przesłanką jest zaistnienie istotnej zmiany okoliczności, której strony nie brały pod uwagę zawierając umowę. Zmiana musi spełniać cechę bycia istotną. Określenie to zgodnie z słownikowym znaczeniem wskazuje na zmianę o dużym zasięgu, znaczącą, a jednocześnie będącą następstwem zdarzeń bardzo rzadko występujących, niecodziennych lub nawet do tej pory niespotykanych. Zmiana ta nie obejmują swym  zasięgiem zwykłego ryzyka kontraktowego, z którym kontrahencie muszą się liczyć. Istotna zmiana okoliczności może nastąpić zarówno na podłożu natury faktycznej jak i prawnej.   

Druga przesłanka jest stanem jaki musi nastąpić po istotnej zmianie okoliczności, a mianowicie wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym. Realizacja zamówienia musi być więc bezcelowa z punktu widzenia interesu publicznego. Przesłanka ta wskazuje na podmioty realizujące zadania publiczne, z tego powodu art. 145 ust.1 p.z.p. nie znajduje zastosowania, do podmiotów nie realizujących zadań publicznych a obowiązanych do stosowania procedur zamówień publicznych, takich jak przedsiębiorcy którzy uzyskali dotację. Nie jest możliwe ani zasadne konstruowanie definicji stwierdzenia niecelowości wykonania umowy z interesem publicznym. Należy wskazać iż interes publiczny jest interesem ogółu społeczeństwa, nie jest natomiast interesem każdej jednostki, ani sum tych indywidualnych interesów. W związku z tym nie pozostaje wątpliwym że interes zamawiającego nie zawsze musi być tożsamy z interesem publicznym, a problem niecelowości powinien być rozpatrywany z uwzględnieniem katalogu zadań publicznych realizowanych przez zamawiającego.                                 

Trzecią okolicznością która musi wystąpić żeby możliwym było odstąpienie od umowy jest niemożliwość przewidzenia zmiany okoliczności oraz jej następstw. Przesłanka ta odnosi się do stanu świadomości zamawiającego, jeżeli bowiem zamawiający był świadom okoliczności co do istnienia okoliczności powodujących niecelowość wykonania zamówienie, nie może odstąpić od umowy w trakcie jej realizacji. W takiej sytuacji zamawiający powinien unieważnić postępowanie zgodnie z art. 93 ust.1 pkt.6 p.z.p. a nie zawierać umowę po czym starać się od nie odstąpić. Takie nielojalne zachowanie wobec kontrahenta nie podlega ochronie prawnej. Żeby określić czy w danym przypadku mamy do czynienia z brakiem możliwości przewidzenia zmiany okoliczności należy posłużyć się zobiektywizowanymi kryteriami w odniesieniu do aktów staranności, których należy oczekiwać od zamawiającego. Brak możliwości przewidzenia okoliczności nie jest tożsamy z całkowitą nieprzewidywalności zaistnienia zdarzeń.             

Dokonując interpretacji przesłanek odstąpienia od umowy w konkretnym przypadku, trzeba mieć na uwadze iż ich zastosowanie powinno mieć charakter wyjątkowy, nie jest dopuszczalne kierowanie się interesem publicznym jako dobrem nadrzędny. Interes publiczny powinien podlegać ochronie w sytuacjach usprawiedliwionych. Wykonawca, jako strona umowy wzajemnej, zawierając umowę pozostaje w przeświadczeniu że zobowiązania zostaną wykonane. Zbyt pochopne odstąpienie od umowy, nie opierające się na obiektywnych kryteriach i istotnym, szeroko społecznie akceptowanym interesie publicznych, naraża wykonawców na niepewność gospodarczą, tym samym może negatywnie wpływać na rynek gospodarczy, zniechęcając wykonawców do udziału w postepowaniach o zamówienia publiczne. Działania takie w istotny sposób mogą wpływać na konkurencyjność, poprzez obniżenie ilości zainteresowanych wykonawców a co za tym idzie na pogorszenie poziomu ofert w późniejszych zamówieniach.             

Zamawiający ma możliwość odstąpienia od umowy w trzydziestodniowym terminie zawitym, liczonym od momentu powzięcia przez niego wiadomości o okolicznościach stanowiących podstawę odstąpienia. Z upływem wskazanego terminu uprawnienie to ex lege  wygasa. Odstąpienie od umowy, następuje poprzez złożenie oświadczenia woli a momentem złożenia jest  chwila w której, doszło ono do adresata w taki sposób, że mógł zapoznać się z jego treścią. Przyznane zamawiającemu uprawnienie do odstąpienia od umowy stanowi samodzielną podstawę, nie wyłączając uprawnienia do odstąpienia wynikających z k.c.[4].


[1] Wyroku SN z dnia 10 kwietnia 2003 r., III CKN 1320/00, OSNC 2004, nr 7-8, poz. 112.
[2] J. Jerzykowski, op. cit. Komentarz do art.145 ustawy - Prawo zamówień publicznych.
[3] Ibid.
[4] Ibid. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz