Aktualnie obowiązujący art. 15r ust. 5 ustawy z dnia 2
marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem,
przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi
sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374) ogranicza możliwość
odstępowania od umów o zamówienia publiczne. Przewiduje on, że „okoliczności
związane z wystąpieniem COVID-19, o których mowa w ust. 1, nie mogą stanowić
samodzielnej podstawy do wykonania umownego prawa odstąpienia od umowy.”.
Zakresem przytoczonego przepisu objęto odstępowanie od kontraktów publicznych w
oparciu o klauzule kontraktowe, jeżeli samodzielną (tj. zasadniczą, podstawową)
podstawą do zwieńczenia stosunku prawnego miałyby stać się okoliczności
związane ze stanem epidemii. Tarcza 4.0, która ma znowelizować m.in. tzw.
ustawę o COVID-19, może rozszerzyć zakresem w jakim limitowane będzie
przedterminowe wygaszanie stosunków prawnych mających swoje źródło w umowach o
zamówienia publiczne.
Zakaz potrącania kar umownych
Tarcza 4.0 ma wprowadzić ograniczenie w potrącaniu kar
umownych we wszystkich umowach o zamówienia publiczne. Zgodnie z art. 15r1 w
okresie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii w związku
z COVID-19, i przez 90 dni od dnia odwołania stanu, który będzie obowiązywał
jako ostatni, zamawiający nie może:
- potrącać kary umownej zastrzeżonej na
wypadek niewykonania lub nienależytego wykonania umowy o zamówienie
publiczne, z wynagrodzenia wykonawcy lub innych jego wierzytelności, a
także
- dochodzić zaspokojenia z zabezpieczenia
należytego wykonania tej umowy
- o ile
zdarzenie, w związku z którym zastrzeżono tę karę, nastąpiło w okresie
ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii.
Zakres w jakim zamawiający nie będą mogli potrącać kar
umownych, jest szerszy niż wynikający z art. 15r ust. 5 zakaz odstępowania od
umów, albowiem obejmuje on nie tylko sytuacje w których zastosowanie sankcji
jest związane z zdarzeniem na które wpływa epidemia (np.
niedostarczenie towaru ze względu na zamknięcie fabryki w Chinach), ale również
sytuacje, które wyłącznie wystąpiły w trakcie epidemii (niedostarczenie towaru
w trakcie epidemii, niezależnie od przyczyn z jakich powyższe wystąpiło).
Należy podkreślić, że przytoczony przepis, nie
limituje możliwości naliczania kar umownych. W związku z powyższym zamawiający
może nałożyć na wykonawcę karę umową, na dotychczas ustalonych zasadach.
Zamawiający nie jest jednak uprawniony do wykorzystania instrumentów prawnych,
ułatwiających dochodzenie naliczonych kar. W rezultacie zamawiający może np.
wystąpić do sądu o zapłatę naliczonych kar, pomimo trwania okresu epidemii albo
odczekać do ustania 90 dniowego okresu liczonego od dnia ustania staniu
epidemicznego/epidemii.
Potrącenie określonego poziomu kar jako przesłanka
aktualizującą odstąpienie/wypowiedzenie umowy
W umowach o zamówienia publiczne, zamawiający
zastrzegają sobie uprawnienia do jednostronnego zwieńczenia stosunku prawnego,
np. w przypadku osiągnięcia przez naliczone albo potrącone kary określonego
pułapu, niejednokrotnie skorelowanego z wysokością zabezpieczenia należytego
wykonania umowy. Jeżeli stosowne przesłanki kontraktowe korespondują z
naliczeniem kar umownych, to tarcza 4.0 nie ograniczy możliwości odstąpienia od
umowy, w związku osiągnięciem określonego umownie poziomu kar (np. 10% wartości
wynagrodzenia wykonawcy). W takiej sytuacji odstąpienie od umowy, może być
jednak limitowane art. 15r ust. 5 ustawy o COVID-19. Odmiennie sytuacja, będzie
się kształtować w przypadku skonstruowania przesłanki kontraktowej z odwołaniem
do potrącenia określonego poziomu kar. Zakaz potrącenia kary będzie
jednocześnie limitował możliwość odstąpienia/wypowiedzenia umowy, w okresie
epidemii oraz 90 dni od dnia jej ustania, ze względu na niemożliwość
zaktualizowania się przewidzianej w umowie okoliczności faktycznej warunkującej
skorzystanie z uprawnienia jednostronnego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz