Duża ilość noweli zmieniających ustawę stanowiącą trzon
systemu zamówień publicznych, a więc Prawo zamówień publicznych (dalej: p.z.p.)
powoduje, że częstokroć niedostrzeganie są nowelizacje innych aktów
normatywnych bądź przyjęcie przez ustawodawcę nowych regulacji, wpływających na
kształt tego systemu. Dnia 1 stycznia 2016 r. w życie wejdzie ustawa z dnia 9 października 2015 r.,
o związkach metropolitalnych (dalej: u.z.m.), której jednym ze skutków będzie
poszerzenie katalogu podmiotów zobowiązanych do stosowania regulacji p.z.p.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 pzp w zw. z art. 9 pkt 2a związek metropolitalny jest zamawiającym.
Charakter prawny związku
Charakter prawny związku
metropolitalnego określa art. 1 ust. 1 u.z.m., wskazujący, że związek jest
zrzeszeniem JST położonych na danym obszarze metropolitalnym. W skład związku metropolitalnego wchodzą:
1)
gminy położone
w granicach obszaru metropolitalnego;
2)
powiaty, na
obszarze których leży co najmniej jedna gmina położona w granicach obszaru metropolitalnego.
Związek
metropolitalny jest zatem obok związku międzygminnego, związku powiatów czy
stowarzyszenia jedną z możliwych form współpracy samorządów. Każda z wskazanych
zinstytucjonalizowanych oraz zasadniczo trwałych form współdziałania wykazuje
cechy charakterystyczne a jej podjęcie służy spełnieniu określonych celów.
Utworzenie związku metropolitalnego ma spajać samorządy, które de facto stanowią pewną całość. Bliższa
współpraca sąsiadujących JST sprzyjać ma rozwiązywaniu problemów wynikających z
wzrastającej roli
obszarów metropolitalnych, stanowiącej
efekt koncentracji przestrzennej gospodarki w dużych miastach i ich otoczeniu a także ma umożliwić
wykorzystanie korzyści wynikających z tego procesu.
Związek
metropolitalny tworzony jest przez Radę Ministrów w drodze rozporządzenia, przy
spełnieniu określonych przesłanek. Związek powstanie, jeżeli obejmuje on obszar
zamieszkały przez co najmniej 500 000 mieszkańców i w jego skład wchodzi
miasto na prawach powiatu, będące siedzibą wojewody lub sejmiku województwa. Utworzenie
może nastąpić z inicjatywy własnej Rady Ministrów albo na wniosek rady
zainteresowanej gminy lub powiatu.
Zadania
związku
Utworzony związek metropolitalny
wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Konkretyzację
zadań wykonywanych przez związek metropolitalny zawiera art. 12 u.z.m. Zgodnie
z jego ust. 1 związek metropolitalny wykonuje zadania publiczne w zakresie:
1)
kształtowania
ładu przestrzennego;
2)
rozwoju obszaru
związku;
3)
publicznego
transportu zbiorowego na obszarze związku;
4)
współdziałania
w ustalaniu przebiegu dróg krajowych i wojewódzkich na obszarze związku;
5)
promocji
obszaru metropolitalnego.
Wskazany zakres
zadań może jednak zostać w przypadku danego związku rozszerzony, na podstawie
porozumień zawartych:
1) z JST na
podstawie których związek może realizować zadania publiczne należące do zakresu
działania gminy, powiatu lub samorządu województwa lub koordynować realizację
tych zadań;
2) z organem
administracji rządowej na podstawie których związek metropolitalny może
realizować zadania publiczne należące do zakresu działania administracji
rządowej.
Finanse związku metropolitalnego
Działalność
związku finansowana jest przede wszystkim poprzez przyznanie dochodu w postaci
udziału we wpływach w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) w wysokości 5
proc. oraz ze składek wnoszonych przez tworzące gminy. Ponadto źródłami
dochodów związków metropolitalnych są:
1) dochody uzyskiwane przez metropolitalne jednostki
budżetowe oraz wpłaty od metropolitalnych zakładów budżetowych;
2) dochody z majątku związku metropolitalnego;
3) spadki, zapisy i darowizny na rzecz związku metropolitalnego;
4) odsetki od pożyczek udzielanych przez związek metropolitalny,
o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej;
5) odsetki od nieterminowo przekazywanych należności
stanowiących dochody związku metropolitalnego;
6) odsetki od środków finansowych gromadzonych na
rachunkach bankowych związku metropolitalnego, o ile odrębne przepisy nie
stanowią inaczej;
7) dotacje z budżetu państwa;
8) dotacje z budżetów jednostek samorządu terytorialnego;
9) inne dochody należne związkowi metropolitalnemu na
podstawie odrębnych przepisów.
Związek
metropolitalny oraz urząd metropolitalny jako zamawiający
Funkcjonowanie związku w tym także związane z realizacją
jego zadań, częstokroć wymaga nabywania mienia oraz zaciągania zobowiązań. Jeżeli
nabywanie usług, dostaw lub robót nastąpić ma w formie umowy odpłatnej, związek metropolitalny będzie zobowiązany przeprowadzić
zamówienia o udzielenie zamówienia, zgodnie przepisami p.z.p.
Wskazać należy,
że zgodnie z art.17 u.z.m. organami związku, są zgromadzenie związku
metropolitalnego oraz jego zarząd. Zważając na charakter tychże organów
odpowiedzialnym za udzielenie zamówień w imieniu związku, będzie zarząd związku
(organ wykonawczy). Zarząd związku metropolitalnego składa się z 3 członków, w
tym z przewodniczącego zarządu (art. 26 ust. 2 u.z.m.). Zgodnie z art. 40 ust.
1 oświadczenie woli w imieniu związku metropolitalnego składają dwaj członkowie
zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez zarząd. W związku z
powyższym kierownikiem zamawiającego w przypadku związku metropolitalnego
będzie dwóch członków zarządu bądź jeden członek zarządu i osoba upoważniona. Jednakże
w przypadku umów o zamówienia publiczne, jako powodujących powstanie zobowiązań
majątkowych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika związku
metropolitalnego lub osoby przez niego upoważnionej (art. 40 ust. 3).
Reasumują zamawiającym
nabywającym dobra i usługi na rzecz związku jest organ wykonawczy (zarząd) w
imieniu którego oświadczenia składa dwóch członków zarządu bądź jeden członek i
osoba przez zarząd upoważniona.
Przykład:
Zamawiającym jest Związek metropolitalny X, działający
poprzez Zarząd Y z siedzibą w Z reprezentowany przez Pana Q i W.
Należy
jednocześnie zauważyć, że zgodnie z art. 34 u.z.m. powoływany jest urząd
metropolitalny, do którego stosuje się przepisy dotyczące urzędu marszałkowskiego
(art. 34 ust. 3 u.z.m.). W przypadku zamówień związanych z bieżącymi potrzebami
urzędu marszałkowskiego zamawiający jest urząd marszałkowski a kierownikiem
zamawiającego marszałek, będący kierownikiem urzędu marszałkowskiego (M. Bogusiewicz, Informator Urzędu Zamówień Publicznych – maj-czerwiec
2004, s. 11). Zatem, analogicznie w przypadku zamówień
związanych z bieżącymi potrzebami urzędu metropolitalnego, zamawiającym będzie
urząd metropolitalny a kierownikiem zamawiającego, kierownik urzędu
metropolitalnego. Przy czym organizację i zasady funkcjonowania urzędu metropolitalnego
określać będzie regulamin uchwalony przez zarządu. Zapewne na postawie tego
regulaminu powołane zostaną także wyspecjalizowane zespoły (wydziały)
świadczące pomoc kierownikowi w udzielaniu zamówień publicznych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz