E-procurement to inaczej zakupy dokonywane drogą
elektroniczną. Tę innowacyjną formę składania zamówień spotykamy nie tylko w
środowisku przedsiębiorstw, ale także w administracji publicznej. I choć
wdrażanie elektronicznych zamówień odbywa się w Polsce powoli, to już dziś
warto poznać ich zalety, takie jak niższe koszty zakupów, szybsza obsługa
procesu czy mniejsze zaangażowanie personelu w obsługę transakcji. Od połowy XX
wieku, wraz z liberalizacją gospodarki, rozpoczęto współpracę międzynarodową na
rzecz tworzenia ogólnoświatowych standardów, w tym w obszarze zamówień
publicznych. Akcesja Polski do Unii Europejskiej spowodowała konieczność
dostosowania dotychczasowych przepisów do norm wspólnotowych. E-procurement to
w praktyce różne narzędzia wykorzystywane do dokonywania zakupów drogą elektroniczną.
Wprowadzono takie rozwiązania, jak: aukcja oraz licytacja elektroniczna,
dynamiczny system zakupów czy umowy ramowe. Analiza systemów e-government w
wybranych państwach ukazuje znaczenie zamówień publicznych w rozwoju
gospodarczym.
Realizacja planu wdrożenia systemu zamówień
publicznych przeprowadzanych drogą elektroniczną ma znaczenie strategiczne dla
rozwoju e-government oraz obniżania całkowitych kosztów działania
administracji, łatwiejszego dostępu do usług publicznych dla obywateli i
przedsiębiorców oraz zwiększania przejrzystości warunków zawieranych
kontraktów. Zamówienia publiczne w UE stanowią około 17% jej PKB, ale poziom
ich elektronizacji daleki jest od stanu postulowanego, nakreślonego m.in. w
podpisanej w 2005 r. w Manchesterze Strategii i2010. Sformułowano w niej cel,
by do 2010 r. wszystkie organy administracji publicznej w Europie mogły
świadczyć 100% swoich usług drogą elektroniczną. Także tych, które dotyczą
zamówień publicznych. Ponadto postulowano, aby co najmniej 50% zamówień
publicznych powyżej „progów unijnych” było faktycznie prowadzonych drogą
elektroniczną. Jak dotąd nie udało się tego zrealizować. Jednak na przestrzeni
ostatnich kilku lat widać stałą tendencję wzrostową w zakresie wykorzystania
elektronicznych metod komunikacji w zamówieniach publicznych. Według 8th
Benchmark Report on eGovernment, w 2009 roku jakąkolwiek elektroniczną
metodę komunikacji w zamówieniach publicznych stosowało 26 państw członkowskich
UE, przy jedynie 6 krajach w 2004 roku.
Na tle prezentowanych powyżej danych w zakresie
wykorzystania narzędzi elektronicznych w zamówieniach publicznych w UE Polska
nie wypada zbyt korzystnie. Co prawda informacje na temat szeroko rozumianego
systemu elektronicznych zamówień publicznych nie są w Polsce gromadzone na taką
skalę jak w UE – utrudnia to bezpośrednie ich porównywanie – jednak pewien
obraz sytuacji w naszym kraju w tym obszarze może dać statystyka dotycząca
korzystania przez zamawiających z elektronicznych trybów i metod wyłaniania
wykonawców zamówień. W 2010 roku, według danych Urzędu Zamówień Publicznych, z
ogólnej liczby 206 382 opublikowanych ogłoszeń o udzieleniu zamówienia
jedynie 0,19% dotyczyło zamówień udzielonych w trybie licytacji elektronicznej.
Dla roku 2011 wskaźnik ten wynosił jedynie 0,15%. Wzrost zainteresowania
zamawiających nastąpił natomiast w zakresie aukcji elektronicznej. W 2010 r.
została ona przewidziana do wykorzystania przy ocenie ofert w 968
postępowaniach, co stanowiło 72-procentowy wzrost w stosunku do roku 2009.
Jeśli natomiast chodzi o dynamiczny system zakupów, to należy stwierdzić, że w
2010 r. opublikowano jedynie 10 ogłoszeń o jego ustanowieniu, jednak liczba ta
jest wynikiem błędu zamawiających w zakresie klasyfikacji ogłoszenia. A zatem
do 2010 r. w Polsce nie został ustanowiony ani jeden dynamiczny system zakupów.
Widać więc, że rola elektronicznych zamówień publicznych w naszym kraju jest
obecnie dość nikła. W świetle powyższych danych wydaje się, że w Polsce
istnieje duży potencjał do rozwoju elektronicznych zamówień publicznych. Należy
jednak systematycznie usuwać bariery i tworzyć przyjazne ramy prawne i
instytucjonalne. Zamówienia elektroniczne już dziś mogłyby być w większym
stopniu wykorzystywane jako środek do zmniejszenia kosztów zakupu produktów
standardowych, jak chociażby powiązanych z codziennym funkcjonowaniem urzędów.
Jest to możliwe także w obecnym stanie prawnym, ale wydaje się, że
praktyczna realizacja tego postulatu wymaga zmian w zakresie mentalności nie tylko
wykonawców, lecz także, a może przede wszystkim, zamawiających. Uczestnicy
rynku zamówień publicznych powinni bowiem zdawać sobie sprawę z tego, że rozwój
e-zamówień jest istotny z uwagi na ich rolę w pobudzaniu transakcji
międzynarodowych i otwieraniu rynku zamówień publicznych dla nowych podmiotów,
zatem sprzyja wyższej konkurencyjności tego obszaru gospodarki.
Rozwiązania e-Procurement w dostawach publicznych
odpowiednio wdrożone od strony prawnej, organizacyjnej i technicznej będą więc
czynnikiem istotnych oszczędności zarówno dla budżetu Państwa, jak i dla
przedsiębiorstw realizujących dostawy. Pozwolą na optymalizację realizowanych
procesów dostaw, ich kontroli oraz rozliczeń, dając jednocześnie
przedsiębiorcom nowoczesne narzędzie do współpracy z innymi niż publiczny
sektorami. - See more at:
http://www.outsourcingportal.pl/pl/outsourcing/wiadomosci/elektronizacja-zamowien-publicznych-doswiadczenia-finlandii-przyszlosc-polski-i-europy.html#sthash.0SgYvcGI.dpuf
Rozwiązania e-Procurement w dostawach publicznych
odpowiednio wdrożone od strony prawnej, organizacyjnej i technicznej będą więc
czynnikiem istotnych oszczędności zarówno dla budżetu Państwa, jak i dla
przedsiębiorstw realizujących dostawy. Pozwolą na optymalizację realizowanych
procesów dostaw, ich kontroli oraz rozliczeń, dając jednocześnie
przedsiębiorcom nowoczesne narzędzie do współpracy z innymi niż publiczny sektorami.
- See more at:
http://www.outsourcingportal.pl/pl/outsourcing/wiadomosci/elektronizacja-zamowien-publicznych-doswiadczenia-finlandii-przyszlosc-polski-i-europy.html#sthash.0SgYvcGI.dpuf
Rozwiązania e-Procurement w dostawach publicznych
odpowiednio wdrożone od strony prawnej, organizacyjnej i technicznej będą więc
czynnikiem istotnych oszczędności zarówno dla budżetu Państwa, jak i dla
przedsiębiorstw realizujących dostawy. Pozwolą na optymalizację realizowanych
procesów dostaw, ich kontroli oraz rozliczeń, dając jednocześnie
przedsiębiorcom nowoczesne narzędzie do współpracy z innymi niż publiczny
sektorami. - See more at:
http://www.outsourcingportal.pl/pl/outsourcing/wiadomosci/elektronizacja-zamowien-publicznych-doswiadczenia-finlandii-przyszlosc-polski-i-europy.html#sthash.0SgYvcGI.dpuf
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz