środa, 30 lipca 2014

Zamówienia publiczne w kraju bez KIO. Esencjonalny przegląd regulacji hiszpańskiego systemu zamówień publicznych z uwzględnieniem środków odwoławczych


Podróże kształcą... a może inaczej ciekawość ludzka inspirowana nowymi bodźcami wzrasta, a jak wiadomo w czasie wakacyjnego urlopu o mnogość i różnorodność bodźców nie trudno. Pobyt w Hiszpanii zainspirował mnie do omówienia podstawowych kwestii związanych z systemem zamówień publicznych w tym kraju. Główne aspekty na które warto zwrócić uwagę to preferowanie stosowanie kryteriów oferty najbardziej ekonomicznie opłacalnej, stosując kryterium najniższej ceny tylko do standardowych dostaw czy usług oraz system środków odwoławczych. Wskazane zagadnienia w systemie Polskim były przedmiotem moich rozważań w artykułach naukowych które zostały przekazane do redakcji czasopism (Charakterystyka środków ochrony prawnej w systemie zamówień publicznych, Stosowanie e-faktury jako kryterium oceny ofert i instrument e-procurement sprzyjający realizacji polityki zielonych zamówień publicznych oraz Charakterystyka administracyjnej władzy dyskrecjonalnej Prezesa UZP).

piątek, 25 lipca 2014

Przykład zastosowania zielonych zamówień publicznych: Barcelona i ekologiczne wiaty autobusowe




Barcelona jest miastem położonym w północno-wschodniej Hiszpanii, nad Morzem Śródziemnym, około 120 km na południe od grzbietu Pirenejów i granicy hiszpańsko-francuskiej. Stolica prowincji o tej samej nazwie oraz wspólnoty autonomicznej Katalonii. Miasto Barcelona, położone na wybrzeżu śródziemnomorskim Hiszpanii, jest drugim pod względem wielkości  miastem  w  tym  kraju,  zamieszkiwanym  przez  1  700  000  ludzi.  W  roku  2002,  miasto zatwierdziło  Agendę  21,  zaangażowanie  mieszkańców  w  zrównoważony  rozwój,  zgodnie  z wytycznymi Konferencji Narodów Zjednoczonych na temat środowiska naturalnego i rozwoju [United Nations Conference on Environment and Development (UNCED)] (Szczyt Ziemi’) z roku 1992. 

wtorek, 8 lipca 2014

Komentarz do wyroku Sądu Najwyższego z dnia 26 kwietnia 2013 roku, sygn. II CSK 567/12


Polecam mój komentarz do wyroku SN z dnia 26 kwietnia 2013 roku, sygn. II CSK 567/12, który wygrał konkurs na komentarz/glosę wyroku SN zorganizowany przez korporacyjnie.pl oraz LexisNexis.
http://korporacyjnie.pl/komentarz-do-wyroku-sadu-najwyzszego-z-dnia-26-kwietnia-2013-roku-sygn-ii-csk-56712/

poniedziałek, 7 lipca 2014

Z cyklu kto to taki: kierownik zamawiającego


W art. 2 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych zawarta została definicja kierownika zamawiającego. Zgodnie z tym przepisem przez kierownika zamawiającego należy rozumieć osobę lub organ, który - zgodnie z obowiązującymi przepisami, statutem lub umową - jest uprawniony do zarządzania zamawiającym, z wyłączeniem pełnomocników ustanowionych przez zamawiającego.