wtorek, 29 kwietnia 2014

E-procurement, nowoczesne elektroniczne sposoby komunikacji w zamówieniach publicznych


E-procurement to inaczej zakupy dokonywane drogą elektroniczną. Tę innowacyjną formę składania zamówień spotykamy nie tylko w środowisku przedsiębiorstw, ale także w administracji publicznej. I choć wdrażanie elektronicznych zamówień odbywa się w Polsce powoli, to już dziś warto poznać ich zalety, takie jak niższe koszty zakupów, szybsza obsługa procesu czy mniejsze zaangażowanie personelu w obsługę transakcji. Od połowy XX wieku, wraz z liberalizacją gospodarki, rozpoczęto współpracę międzynarodową na rzecz tworzenia ogólnoświatowych standardów, w tym w obszarze zamówień publicznych. Akcesja Polski do Unii Europejskiej spowodowała konieczność dostosowania dotychczasowych przepisów do norm wspólnotowych. E-procurement to w praktyce różne narzędzia wykorzystywane do dokonywania zakupów drogą elektroniczną. Wprowadzono takie rozwiązania, jak: aukcja oraz licytacja elektroniczna, dynamiczny system zakupów czy umowy ramowe. Analiza systemów e-government w wybranych państwach ukazuje znaczenie zamówień publicznych w rozwoju gospodarczym. 

środa, 16 kwietnia 2014

Instytucja umowy w świetle unormowań ustawy prawo zamówień publicznych z uwzględnieniem zasady swobody umów


Zamówienia publiczne stanowią procedurę zgodnie z którą zobligowane podmioty zmierzają do zawarcia umowy, dotyczącej nabycia towarów i usług[1]. Rynek zamówień publicznych jest rynkiem szerokim[2] o czym świadczy liczba podmiotów zobowiązanych do stosowania procedur zamówień publicznych, oraz liczba potencjalnych wykonawców. Rynek krajowy, po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej w 2004 r., poszerzył się ponadto o rynek wspólnotowy na którym wykonawcy mogą ubiegać się o zawarcie umowy w sprawie zamówień publicznych. 

piątek, 11 kwietnia 2014

Wzór umowy w sprawie zamówienia publicznego na wykonanie robót budowlanych obiektu liniowego w rozliczeniu kosztorysowym.


Podstawowym wymogiem tworzenia organu administracji publicznej jest stwierdzenie istnienia obszaru zadań publicznych, których realizacja wymaga jednostki organizacyjnej. Prezes UZP jest organem administracji publicznej ze ściśle zakreślonymi kompetencjami. W art. 154 pzp ustawodawca dokonuje wyliczenia kompetencji tego organu, które „obejmują wszystkie te dziedziny i obszary, gdzie powinien on być obecny, nie tylko jako organ administracji rządowej posiadający uprawnienia kontrolne czy decyzyjne, ale także organizator lub inicjator określonych działań”[1]

Możliwość wypowiedzenie umowy w sprawie zamówienia publicznego


Jednym ze sposobów, zakończenia stosunku umownego, jest wypowiedzenie umowy. Wypowiedzenie stosunku umownego jest możliwe tylko w przypadku umów zobowiązujących o charakterze ciągłym np. umowa o pracę na okres nieoznaczony. Wypowiedzenie umowy, jest kolejnym obok umownego prawa odstąpienia, sposobem zakończenia więzi powstałem wskutek umowy, którego zakończenie uzależnione jest od jednostronnego oświadczenia woli. W przypadku wypowiedzenia, świadczenia w zakresie już spełnionym nie podlegają zwrotowi, odnosi ono skutki prawne na przyszłość a świadczenia jeszcze nie spełnione nie podlegają spełnieniu. W celu dokładniejszego omówienia instytucji wypowiedzenia należy oprzeć się na przykładzie kodeksowym, który stanowi wzór, określający konstytutywne cechy tego sposobu zakończenia stosunku umownego.

poniedziałek, 7 kwietnia 2014

7 Poznań Półmaraton z uwzględnieniem optyki zamówień publicznych (z prymróżeniem oka ;)

O istotnym wpływie systemu zamówień publicznych na życie gospodarcze może świadczyć między innymi jego wszechobecność którą zobrazować można m.in. przywołując dane zawarte w Sprawozdaniu Prezesa UZP za 2012 roku.  

Zakres przedmiotowy umów w sprawie zamówień publicznych


Charakterystycznym dla umów o zamówienia publiczne jest zakres przedmiotowy umów, który został określony w sposób odmienny niż umowach znanych z k.c. Zgodnie z ustawą p.z.p. możliwe jest udzielenia wykonawcy zamówienia na roboty budowlane, usługi oraz dostawy.  Pojęcia te są swoiście rozumiane w świetle przepisów ustawy, dlatego ich omówienie jest konieczne. Przedmiot zamówienia, wszelkie dane zawarte w SIWZ oraz ogłoszeniu o zamówieniu, muszą być tożsame na etapie    postepowania oraz  w treści zawieranej finalnie umowy.