środa, 26 lutego 2014

Otwarcie ofert złożonych przez wykonawców w świetle uregulowań prawa zamówień publicznych


W ramach swojej działalności, związanej z szerzeniem wiedzy z zakresu zamówień publicznych poprzez prowadzenie bloga, otrzymałem ostatnio dwa zapytania odnoszące się do czynności otwarcia ofert. Otwarcie ofert stanowi niezwykle doniosłą czynność dokonywaną w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w związku, z czym bliższe przeanalizowanie niektórych kwestii z nią związanych wydaje się zasadne. 

wtorek, 25 lutego 2014

Okres obowiązywania umów o zamówienia publiczne


Prawo zamówień publicznych w sposób szczególny reguluje pewne kwestie odnoszące się do umów. Jedną z nich jest czas obowiązywania umów, określony w art. 142 oraz 143 ustawy p.z.p. Doktryna prawa cywilnego wyróżnia umowy na czas nieokreślony oraz umowy na czas określony, podział ten stanowi podział dychotomiczny. Czas obowiązywania umów w sprawie zamówień publicznych jest ograniczony przepisami ustawy, które stanowią iż nie mogą być one zawierane na czas nieokreślony. Zakaz ten stanowi istotne ograniczenie zasady swobody umów[1]

piątek, 21 lutego 2014

Termin zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego


Zagadnienie terminu zawierania umów została szczegółowo określona w art. 94 p.z.p. Waga tych przepisów jest istotna ze względu na związanie stron, wynikiem przeprowadzonego postępowania. Ustawodawca w ust.1 art. 94 p.z.p. określił najwcześniejszy moment, w którym zamawiający może zawrzeć umowę, chyba, że wystąpią szczególne okoliczności wskazane w ust. 2. Terminy te zostały uzależnione od zastosowanego trybu wyłonienia najkorzystniejszej oferty oraz sposobu zawiadamiania wykonawcy. 

poniedziałek, 17 lutego 2014

Wyłączenie spod obowiązku stosowania rygorów ustawy prawo zamówień publicznych o charakterze częściowym, na przykładzie usług prawniczych


Regulacja art. 5 ustawy prawo zamówień publicznych (zwanej dalej Pzp) wprowadza rozwiązania odnoszące się do wyłączenia obowiązku stosowania rygorów ustawowych dla usług nie priorytetowych. W pierwszej kolejności należy wskazać czym w świetle przepisów Pzp są usługi. Ustawodawca kreując przedmiotu zamówień, usługi, posłużył się definicją negatywną. Za usługi zgodnie art. 2 pkt. 10 p.z.p. uważa są wszelkie świadczenia, których przedmiotem nie są roboty budowlane lub dostawy. Doktryna wskazuje że usługami są umowy ubezpieczenia, poręczenia i gwarancji, umowa o dzieło, przewozu zlecenia, usługi bankowe czy też umowa komisu i agencji. Usługi dzieli się na priorytetowe i niepriorytetowe. Usługi priorytetowe zostały wymienione w załącznikach do Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2010 r [2]. Rozporządzenie wraz z załącznikami wymienia enumeratywnie rodzaje usług, a podział na usługi priorytetowe i niepriorytetowe ma charakter dychotomiczny. 

piątek, 14 lutego 2014

Okres związania wykonawcy złożoną ofertą



Wykonawca, złożoną zamawiającemu ofertą jest związany tylko przez pewien określony czas wskazany w  SIWZ. Uregulowania SIWZ muszą pozostawać w zgodności z art. 85 ust. 1 p.z.p. wskazującym maksymalne terminy związania ofertą. Związanie ofertą oznacza sytuację w której wykonawca obowiązany jest do wypełnienia  zapisów wynikających z treści złożonej oferty, przez z góry określony czas.

Zmiana treści umowy z uwzględnienie przepisów prawa zamówień publicznych


Zgodne z przepisami k.c. odnoszącymi się do swobody zawierania umów, istnieje możliwość kreowania treści łączącej strony umowy. W toku trwania stosunku obligacyjnego stroną stosunku może zależeć na dokonaniu zmian w treści umowy.  Orzecznictwo przyjmuje że zasada swobody umów dotyczy nie tylko możliwości zmiany treści umowy ale także renegocjowania kontraktu, z zaznaczeniem że nieprzystąpienie do renegocjacji nie może rodzić odpowiedzialności odszkodowawczej[1]. W przypadku zmiany treści umowy znajdują zastosowanie przepisy k.c. normujące zasady zawierania umów. Możliwość dokonania zmian, uzależniona jest od woli wszystkich stron stosunku, nie jest możliwe jednostronne swobodne regulowanie treści umowy. Umowa określa obowiązku i uprawnienia stron które nie mogą być swobodnie ustalane przez jedną z nich.                

Przystąpienie do postępowania odwoławczego uregulowanego przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych.


Zgodnie z treścią  ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień publicznych zwanej dalej Pzp środki ochrony prawnej określone w Dziale VI przysługują:
  • wykonawcy, uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy,
  • organizacjom wpisanym na listę organizacji uprawnionych do wnoszenia środków ochrony prawnej wobec ogłoszenia o zamówieniu oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
    Prawo do wniesienia skargi na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej przysługuje również zamawiającemu oraz Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych.

wtorek, 4 lutego 2014

Podstawy GPP. Dlaczego należy uznać ochronę środowiska za wartość nie tylko moralną ale i ekonomiczno-gospodarczą


Przyjęcie ochrony środowiska, jako wartości moralnej czy też ekonomiczno-gospodarczej nie powinno następować apriorycznie, wydaje się, że niezbędnym jest prześledzenie argumentacji przemawiającej za zaklasyfikowaniem jej do wskazanej grupy wartości. Należy wskazać, iż ruchy ekologiczne postulują odrzucenie „systemu przemysłowego” i stworzenie systemu alternatywnego, opartego na następujących zasadach: człowiek i społeczeństwo są częścią przyrody i muszą być z nią w harmonii; pojęcie wzrostu należy zastąpić pojęciem ekorozwoju, czyli takim modelem produkcji, który będzie nieszkodliwy dla środowiska naturalnego.

sobota, 1 lutego 2014

Protokół z przeprowadzonej kontroli doraźnej sporządzony zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych

Prezes Urzędu Zamówień Publicznych może wszcząć kontrolę doraźną z urzędu lub na wniosek w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego doszło do naruszenia przepisów ustawy, które mogło mieć wpływ na jego wynik. Zgodnie z treścią przepisu z art. 164 Pzp po przeprowadzeniu kontroli doraźnej sporządza się protokół kontroli. Protokołu kontroli służy udokumentowaniu podjętych i dokonanych czynności kontrolnych oraz zobrazowaniu ustaleń kontroli.

Unieważnienie umowy w świetle ustawy Prawo zamówień publicznych



W przypadku umów w sferze zamówień publicznych, ustawodawca wykreował wzruszalność umowy, czyli sankcję nieważności względnej, której charakter jest różny od nieważności bezwzględnej unormowanej w art. 58 k.c. Nastąpiło, więc zastąpienie sankcji nieważności możliwością unieważnienia umowy na podstawie ustawowych przesłanek wskazanych w art. 146 ust. 1 p.z.p..